První kapitánská zkušenost
Daniel Vodička

První kapitánská zkušenost

Každý skipper někdy vyplul poprvé. Znamená to pro něj překvapivé množství starostí, které nikdy neřešil, velký nárůst zodpovědnosti. Obvykle je vše korunováno dobrým koncem.

Zprávu o své první kapitánské plavbě nám poslal pan Filip Konečný.

Na úvod bych se rád podělil o tři postřehy ze své první plavby ve funkci kapitána. Vypluli jsme první týden v červenci, lidí bylo tak akorát. První polovina týdne téměř bez větru, ve druhé již fouklo. Celkem jsme upluli 105 NM, z toho 61 NM na motor a 44 NM na plachty. Ke všeobecné spokojenosti.

Postřehy z plavby

• Lodními novinami doporučené kotviště nedaleko Jezery (Obinuš) bylo super místo na koupání, všem se moc líbilo

• Marina v Jezera, nejdražší marína (660 kn za 12,5m Bavaria 37C) za celý týden našeho putování, nepříjemná obsluha a ne moc čisto. Pořád se snažili mi vnutit jejich způsob přístavního manévru (nejdřív mooring). Nenechal jsem se a po vaší přednášce přístavních manévrů (a dle hesla na mooring je času dost), jsem jim vnutil svou metodu, nevěřícně kroutili hlavou, ale vše klaplo tak, jak jsem si představoval.

• Marina v Šibeniku, obrovská spokojenost, profesionální personál, dobrá cena (400 kn) a čisto. Opět díky přednášce přístavních manévrů bylo přistání na finger pier hračkou. Posádka byla super. To přistání bylo při 12 kn bočního větru.

A jedna zkušenost…

Důvod, proč hlavně píši, je zkušenost, kterou jsem udělal při kotvení v zátoce u kempu Kosirina na Murteru. Po přečtení posledního článku na lodních novinách http://lodninoviny.cz/sailing/byt-pripraven-na-bourku jsem si řekl, že se podělím.

Tedy co se nám přihodilo:
Předposlední noc jsem dětem naplánoval přespání na kotvě. Přes den foukalo cca 6 kn ze severozápadu. Jeli jsme odpoledne na plachty ze Šibeniku a plán byl přečkat noc na Murteru u kempu Kosirina.

Na noc byla předpověď - vítr jen do 5 kn ze severovýchodu a bez bouřek. Ještě jsem si předpověď ověřil při vysílání Split radio.

Zátoka se zdála přesně před tímto větrem chráněna. Můj syn rozepsal hlídky (ať mají všichni zážitek, viz fotka v příloze). Hlídky byly rozděleny po dvou hodinách. Já měl sloužit od 23:00 do 01:00.

Po připlutí bylo v zátoce již více jak 10 jachet a tak jsem zůstal na vnějším okraji na hloubce 12 m (to mi nedělalo moc radost, ale předpověď byla v pořádku). Ve společnosti Angelina mi řekli, že máme celkem 60 m řetězu. Neověřoval jsem to, jen jsem si zkontroloval, zda je konec řetězu přivázaný. Byl (zase doporučení mého instruktora a rovněž poznámka při školení přístavních manévrů). Nechal jsem posádku vypustit 35 m řetězu. Kotva držela a vše se zdálo OK.

Večer jsem si všiml, že za kopcem rostou květáky aktivní bouřky. Bylo cca 20:30 a kumulonimbus byl vidět za kopcem. Trochu jsem znervózněl. Nikomu jsem nic neříkal a raději loď připravil na noční bouřku. Nechtěl jsem panikařit. Upravil jsem lana, vytáhl a přivázal člun a paddleboard. Na palubě jsem vše uklidil. Do kokpitu jsem donesl vestu a teplejší oblečení.

Večer jsem šel spát. První hlídka bohužel usnula. Vzbudilo mě blýskání a hřmění a (dle rady mého instruktora) klepání výtahu o stěžeň, ten jsem nechal záměrně lehce povolený. Hned jsem vzbudil „hlídku“ a ženu. Vítr v nárazech sílil na 15 kn. Naštěstí foukalo od břehu. V záloze jsem měl plán, vystřelit ze zátoky na volné moře.

Ženě jsem řekl, že přidáme 20 m řetězu. Nastartoval a poslal jsem ji na kotvu. Po několika metrech mi oznámila, že řetěz je na konci, vyjel z vrátku ven a nejde navinout. Drží jen na provázku. Rychle jsem přiskočil a rukou řetěz přitáhl, naštěstí to šlo a znovu jsem jej navedl do vrátku. Loď ještě nebyla ve velkém tahu. Ve skutečnosti jsme měli jen 45 m řetězu!

Bouřka nás těsně lízla a obešla. Některé lodě se snažili překotvit a trochu v zátoce zmatkovali. Nakonec se vše uklidnilo, ale vítr foukal až do rána. Na hlídce jsem raději zůstal až do 02:00. Byla to dobrá zkušenost, chybělo opravdu malinko a byl jsem bez kotvy. Provázek by to neudržel. Velké ponaučení pro příště.

1. Příště již nebudu věřit společnosti a délku řetězu si raději hned po vyplutí ověřím.
2. I při dobré předpovědi se bouřka může objevit. Myslím, že je vždy dobré mít loď na noc uklizenou a připravenou k vyplutí.


Filip Konečný
Na horu