Příprava na bouři v přístavu, 20 rad
Ani přístav nemusí být bezpečným útočištěm před bouří. Co vše můžeme udělat proto, abychom nebezpečí minimalizovali? Jak se na příchod bouřlivého počasí připravit?
Ani v nejvyšší sezóně nemusíme být ušetření bouřlivého počasí. Znamená to, že by každý jachtař měl vědět, co dělat, když se bouřlivé počasí blíží. Nebudeme nyní rozebírat předpovědi počasí, o jejichž nezbytnosti jsme již mnohokrát mluvili, ani nebude na programu stání na kotvě. Tentokrát si budeme povídat jen o stání v přístavu (i když mnohé rady jsou i pro kotvení podobné, nebo dokonce shodné).
Vzhledem k tomu, že se obvykle pohybujeme v místech, kde máme k dispozici předpovědi počasí, měli bychom o příchodu bouřlivého počasí vědět s předstihem. Měli bychom být vždy předem připraveni.
- Je přístav před blížícím se nečasem chráněn? Příkladem může být oblíbený přístav Komiže na Visu. Při silném SW – W větru může být v přístavu velmi nepříjemné vlnění. Za takových podmínek je lepší zvolit jiný úkryt.
- Zůstat stát dále od přístavního mola. Jakmile již víme, že nikdo z posádky už nepůjde na břeh, povolíme záďová lana a odtáhneme se dále od mola. Dvakrát zkontrolujeme všechny uzly.
- U záďových lan přehodíme vyvázání tak, abychom měli dlouhé konce lan na vazáku vespod a krátké konce nahoře, abychom je případně mohli snadno povolit a odjet.
- Na noc stáhneme pasarelu. Lodní lávka není v bouři třeba. Stáhneme jí, aby nemohla spadnout do vody a vzpříčit se mezi záď a molo.
- Předem nabijeme lodní akumulátory a před bouří (nocí) kabel vypneme, aby v případě nutnosti vyplout nepřekážel.
- Zkontrolujeme, jestli jsou fendy na správných místech a jsou spolehlivě uvázány.
- Co na palubě nemusí být, uklidíme. Co být musí, pečlivě uvážeme. Dbáme přitom na to, aby lana nepřekážela pohybu po palubě.
- Složíme hlavní plachtu do lazybagu, abychom minimalizovali její objem.
- Pečlivě zarolujeme genu, přidáme na ni i dvě otočky otěží. Smotáme otěže, výtahy a další lana tak, aby nepřekážela.
- Bimini je obvykle dostatečně pevné na to, aby standardní bouřku přečkalo. Nemáme-li jistotu, pečlivě ho sbalíme a svážeme, aby nemohlo ulétnout.
- Připravíme si na mapě a na plotteru případnou únikovou trasu. Nikomu se samozřejmě nebude chtít v nečase vyplouvat, ale za určitých podmínek to může být nutné pro záchranu lodě.
- Vyzkoušíme si předem, jestli spolehlivě startuje motor (může se stát, že někdo vykopne hlavní vypínač elektřiny).
- Ukliďte vše v podpalubí, umyjte a ukliďte nádobí. Zajistěte, aby nic nemohlo při pohybech jachty vypadnout.
- Utáhněte zámek kormidla, aby se netočilo při pohybu lodě z boku na bok.
- Zajistěte pečlivě všechny lukny. Pokud máte podezření, že některá by mohla téci, můžete ji zvenčí přelepit páskou.
- V případě silného větru od přídě je vhodné záď stabilizovat použitím springů.
- Připravíme si náhradní vyvazovací lana, která budou pojistkou pro případ selhání některého z použitých provazů.
- Nařídíme si budíka na čas, kdy má bouře vypuknout plnou silou, abychom mohli zkontrolovat provedená opatření v praxi.
- Připravíme si čelovky pro případ nouze.
- Na příchod bouřlivého počasí se nepřipravujeme popíjením alkoholu.