Příprava lodě na sezónu: trup a antifouling
Pokračujeme druhým článkem o přípravě lodě na sezónu. Partnerem této série článků je společnost Yacht Club Praha, která provozuje již mnoho let charter v šibenické maríně Mandalina. Tentokrát se podíváme na ošetření trupu a podponorové části lodě.
Během zimy, případně jara je čas na vytažení jachty z vody, očištění, nanesení nového antifoulingu a na přeleštění trupu. V Yacht Clubu Praha tímto každoročně na jaře procházejí všechny jachty.
Jachta musí být nejprve zvednuta jeřábem. Přitom může snadno dojít k poškození sondy rychloměru, proto je vhodné před jeřábováním nahradit sondu záslepkou, které by měla být u sondy k dispozici.
Ihned po vytažení lodě z vody dojde k omytí podponorové části wapkou, která odstraní jak případné nárůsty a řasy, tak i nedržící šupinky starého antifoulingu.
Dále je na programu přebroušení starého antifoulingu brusným papírem hrubosti 100. Na fotografiích vidíte i důkladnější broušení zkorodovaného kýlu. Zde již byl narušen nejen antifouling, ale i základová barva vespod, která bude muset být nahrazena. V tomto konkrétním případě je použita barva Hempel light primer, která schne cca hodinu.
Následuje důkladné omytí trupu od prachu a případné mastnoty vodou a šamponem na lodě.
Foto Matěj Novák
Opravy barvy na kýlu.
Mezitím je možné se vrhnout do přeleštení laminátu nad čarou ponoru. Je to sice zdlouhavá činnost, ale vděčná, protože je na přeleštěném trupu hned vidět v Yacht Clubu Praha používají k leštění středně tvrdý leštící kotouč a pastu M3 Fine Compound 09375.
Nakonec dojde na oblepení čáry ponoru páskou a na nanesení nového antifoulingu. V tomto případě je používána barva Seajet, které podle zkušeností charterové firmy funguje pro jejich účely nejlépe. Navíc i cena je motivující. Po zaschnutí antifoulingu, které trvá cca hodinu může loď znovu na vodu.
Celá výše zmíněná operace zabere cca 2 celé dny práce.
Za sdílené zkušenosti a přehledné snímky děkujeme partnerovi naší série o zimní údržbě, kterým je charterová společnost Yacht Club Praha. V chorvatském Šibeniku provozuje 11 lodí v délkách od 36 do 51 stop. Jedná se o jachty vlastní i lodě v programu charter management.