Daniel Vodička / úterý 31. května 2016 Počasí pro foily? Nebo ne? Transat New York – Vendée je na cestě druhý dena pětice závodníků je ze hry. Na prvních 4 místech jsou dvě lodě s foily a dvě s klasickými daggerboardy. Komu budou nadcházející meteorologické podmínky vyhovovat více? K předpovědi se před startem vyjádřil Seb Josse, jedoucí na Edmond de Rothschild. Je to téměř ideální meteorologická situace. Ve středu Atlantiku je veliká níže, široká téměř 1500 mil. Slabý WSW vítr bude postupně sílit. Již 12 hodin po startu budeme mít 15 až 20 uzlů. Níže, o které mluvím, je poměrně statická. Jak se budeme blížit ke středu níže, bude vítr sílit. Tento systém nás později doveze až do Biskaje. To bude znamenat téměř 2000 mil bez obratu, na jeden vítr z pravoboku. Téměř, protože jižně od středu níže budeme muset udělat pár halz, abychom zůstali ideálně daleko od středu níže, v nejlepším větru. V této fázi bude vítr většinou 25 – 30 uzlů, stav moře bude velmi organizovaný, s vlněním 2,5 – 3 metry výšky. Routing nám nyní říká, že bychom mohli být v cíli za 9 dnů. Posledních 400 mil se ale může měnit. Budeme projíždět hřebenem vysokého tlaku vzduchu, vítr by měl jít od východu, tedy stoupačka nakonec. První se v hřebenu zastaví vedoucí lodě, soupeři ze zadních pozic se budou moci dotáhnout. Foily nebo klasika? Z 3100 mil závodu bude 2700 svědčit více moderním lodím. Prvních 900 mil k Newfoundlandu je vyloženě ideální pro naše moderní lodě vybavené foily. Jižně od středu tlakové níže, kde pojedeme na zaďák, na tom budeme nová i starší generace jachet stejně. Jakmile ale projedeme na přední stranu níže, bude to zase chvilka pro nás, pro lodě s foily. Poslední stoupačka nebude pro nás výhodná, ale to je ještě daleko. Polohu lodí najdete zde. Pět kolizi. Je to možné? Vyhrajte plavbu na maxitrimaranu! Jen 10 dnů! Související články Bezvětří, rekord, bezvětří Jak opravit neopravitelné Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled