Nezvyklý tah. Při závodu…
Daniel Vodička

Nezvyklý tah. Při závodu…

Představte si, že plujete na prvním místě, máte parádní náskok a najednou to otočíte a zamíříte zpět. Nemáte technické problémy, nezapomněli jste si v přístavu vajíčka, ani nevypukla na palubě epidemie zarděnek. Proč takový krok udělat?

K tomuto kroku se rozhodl tým Sodebo při závodě Brest Atlantiques. Na první místo v závodu se dostal u Rio de Janeira. Dlouho vedoucí tým Maxi Edmond de Rothschild opravoval foil v Salvadoru a druhý tým Macif zajel k opravám do přístavu v Riu. Na třetí trimaran Sodebo zbylo vedení.

Od otočného bodu před Rio de Janeirem vyplul jako první. 220 mil plul na čele a mířil ke Kapskému Městu. Pak se však otočil a zamířil zpět. Dlouho nebylo jasné, co se stalo a proč pluje do Ria. Místo náskoku 400 mil se nechal znovu předjet Maxi Edmond de Rothschild a teprve poté otočil a plul znovu na východ.

Proč?

Na vině byla prudká tlaková níže, která se nedaleko Ria formovala. Pokud by tým Sodebo pokračoval dále původním kurzem, dostal by se do nejaktivnější části níže a v bouřlivém větru by musel stoupat. To nejsou pro rychlý trimaran ideální podmínky. Jachta dostává na prdel a snadno může dojít k poškození. Proto byl nakonec lepším řešením návrat.

Za Riem se tak znovu dostal do čela tým Maxi Edmond de Rothschild. V těsném odstupu plul Macif, Sodebo a s menší ztrátou 160 mil Actual. Startovní pole se zdrclo a bylo nutné pokračovat v náročných podmínkách, kdy bylo třeba trimarany zpomalovat. Vítr foukal z předoboku rychlostí kolem 30 uzlů.

Tvrdé podmínky trvaly po celou dobu plavby až k ostrovu Gough, kde se startovní pole muselo protáhnout mezi středem tlakové výše a zakázanou hranicí plovoucího ledu. Náskok na čele si budoval Maxi Edmond de Rothschild.

UFO

Za ostrovem Gough bylo třeba začít halzovat. Vážné problémy hlásí Sodebo. Znovu srážka s UFO a ulomené kormidlo na jednom z plováků. Jedinou lodí, která tak byla bez oprav, je Actual. 

Kapské Město

U Kapského města točil jako první tým Maxi Edmond de Rothschild s náskokem 160 mil na Macif, na který se dotíral Actual. Maxi Edmond de Rothschild pokračoval po objetí otočného bodu dále a halzuje v jižním větru podél afrického pobřeží. Druhý Macif se znovu zastavil k opravám. Závady na kormidelním mechanizmu. Na druhé místo se tak dostal nejstarší a nejpomalejší Actual, který ještě nestavěl v boxech.

V současné chvíli vede Maxi Edmond de Rothschild. Actual Leader ztrácí 280 mil, Macif je o dalších 10 mil zpět a Sodebo opravuje v Kapském Městě. Na startovní pole čeká pasát jižní polokoule.

Polohu lodí najdete zde.

Na horu