Neuvěřitelný závěr
Po 45 000 mílích kolem světa byl závod Volvo Ocean Race rozhodnut 10 mil od cíle. Poslednímíle rozhodly o vítězi celého ročníku. Dění posledních mil se dá přirovnat k hodně drsné skandinávské detektivce.
Ještě 6 hodin před cílem to vypadalo, že vítězství v tomto ročníku bude patřit týmu Brunel, který měl náskok 0,2 míle na španělskou Mapfre. V té době ztrácel poslední z adeptů na celkové vítězství, tým Dongfeng, 40 mil na Brunel a Mapfre. Do cíle zbývalo 50 mil a zdálo se, že ze hry o vítězství je Dongfeng mimo.
Detektivka
Jenomže na moři měl vítr slábnout a jachty na západě musely do cíle halzovat. U pobřeží měl vítr vydržet a Dongfeng už do cíle nemusel udělat ani jediný obrat. I když se to na první pohled nezdálo, toto již byla chvíle, kdy bylo jasné, že o vítězi rozhodnou poslední metry a samozřejmě sekundy. Ale vraťme se v čase zpět.
400 mil do cíle
Do cíle ještě zbývalo 400 mil. Vítr zesílil nad 30 uzlů. Podmínky byly drsné a před startovním polem ležela šachovnice zakázaných zón. Bylo třeba se rozhodnout, kudy vede nejrychlejší cesta do cíle. Na čele plula Mapfre a těsně za ní Dongfeng. Třetí adept na celkové vítězství Brunel ztrácela 7 mil a byla dále na západě. V této chvíli bylo jasné, že Dongfeng sází na kurz podél pobřeží a Brunel bude obeplouvat zakázané zóny od západu. Mapfre se snažila rozhodnout pro správné řešení. Španělský tým si nemohl hlídat oba své soupeře. Nakonec se rozhodl pro západní trasu a Brunel. Změnil kurz k západ a vydal se za duem Akzo Nobel a Brunel. Pozdní rozhodnutí způsobilo, že Brunel se dostal před Mapfre.
V té chvíli bylo jasné, že západní trasa na tom bude lépe v krátkodobém výhledu. Východní varianta trasy byla riskantní, slibovala dlouho velkou ztrátu a případný zisk v závěru. Odvážné rozhodnutí.
Co hrálo roli
Na rozhodnutí je ale třeba se dívat také jinýma očima. V posledních etapách v přímém souboji na rychlost v bočním a zadobočním větru Dongfeng na své dvě soupeřky ztrácela. Situace byla přitom taková, že pořadí trojice Mapfre, Brunel a Dongfeng v této etapě mělo rozhodnout o celkovém pořadí v závodu. Chvíle vyžadovala odvážné rozhodnutí.
Psychika
Rozhodnutí padlo a nebylo možné ho vzít pryč. Nyní bylo třeba držet plyn sešlápnutý na podlahu. Do čela jde západní skupina a Dongfeng ztrácí. Dokonce až 50 mil na vedoucí skupinu. 100 mil do cíle a vše se zdá být ztracené. Nálada na Dongfeng upadá. Charles Caudrelier (skipper) a Pascal Bidegorry (navigátor) ještě jednou počítají routing. Ztráta je velká, ale routing ukazuje, že se situace otočí ve prospěch Dongfengu. Vyběhne na palubu a burcuje posádku do posledních mil.
Ještě před chvílí se zdálo, že hra je prohraná a u vinšen chyběly síly. Šance na vítězství zburcovala vyčerpaný tým. Do posledních mil je třeba dát vše. Jste-li vzadu, síly doházejí. Jste-li na čele, jste neutavitelní. To je psychika.
Vítr slábne
Západní skupina je na rohu zakázané zóny a obrací k cíli. Vítr na moři slábne a je třeba k pobřeží halzovat. Mapfre se dostává před Brunel. Nyní jde o to, jak je na tom u břehu Dongfeng.
Rychlost
Tým vedený Charlesem Caudrelierem nemusí o ničem přemýšlet. Jediné, co je důležité, je rychlost. Předstihne západní skupinu? Dongfeng se blíží k cíli rychlostí 15 uzlů, Mapfre a Brunel jen 10.
Co se zdálo před třemi hodinami nemožné, se stává skutkem 10 mil od cíle. Dongfeng jde do vedení. Sázka na odvážnou kartu vyšla. Dongfeng proplouvá cílem první 16 minut před Akzo Nobel a 17 minut před Mapfre. Brunel je čtvrtá dalších 5 minut za Mapfre.
Tým Dongfeng se stal vítězem tohoto ročníku Volvo Ocean Race. V celém průběhu závodu přitom vyhrál jen jedinou etapu. Tu nedůležitější. V celém závodu měl ale v součtu nejlepší čas.
Za Charlesem Caudrelierem a jeho muži zbyly dva smutné týmy. Mapfre vedený Xabi Fernandezem a především Brunel vedený veteránem Bouwe Bekkingem. Ani osm startů nestačilo Bekkingovi k vítězství.
Celkové pořadí závodu najdete zde.