Největší a nejdražší. Letadlová loď za 285 miliard může konečně do akce
Jan Koukal

Největší a nejdražší. Letadlová loď za 285 miliard může konečně do akce

Nejnákladnější válečná loď v dějinách amerického námořnictva může konečně vyrazit do ostrého nasazení. Více než osm let po spuštění na vodu a čtyři a půl roku po dodání.

Po letech odkladů kvůli problémům s jaderným pohonem a zbraňovými systémy je hotovo. Americká armáda dokončila úpravu posledního zbraňového výtahu a loď USS Gerald R. Ford za 13,3 miliardy dolarů (285 miliard korun) je připravena k výcviku a operacím.

"Je to významný milník pro námořnictvo, loď i její posádku," uvedl kontraadmirál James Downey, výkonný důstojník programu námořnictva pro letadlové lodě.

Námořnictvo převzalo první z letadlových lodí třídy Ford v květnu 2017, přičemž si pochvalovalo, že jde o "nejnovější, nejschopnější a nejpokročilejší válečnou loď". Tehdy uvedlo, "že očekává její nasazení do provozu v roce 2020". Námořnictvo však nezveřejnilo, že na lodi není nainstalován ani jeden z 11 zbraňových výtahů.

"Cením si úsilí, které si vyžádalo dokončení těchto výtahů, ale toto úsilí nemělo být nutné," uvedl nejhlasitější kritik této blamáže, kongresman James Inhofe z Oklahomy. Letadlová loď byla nakonec dodána "se zpožděním šesti let a s překročením rozpočtu o 2,8 miliardy dolarů", uvedl Inhofe. Podle něj zpoždění donutilo ostatní lodě a posádky k déletrvajícímu a častějšími nasazení a způsobilo trhliny ve schopnosti "globální přítomnosti námořnictva v době, která nemohla být pro naši národní bezpečnost kritičtější".

Image
Snad jediným pozitivem na tomto zpoždění je, že námořnictvo a loděnice "získaly to, co měly mít od samého počátku - plán vývoje, stavby, instalace a operačního výcviku pro lodě třídy Ford", díky čemuž se snad předejde podobným chybám na druhé lodi této třídy, USS John F. Kennedy, řekl Mike Fabey, autor knihy Heavy Metal: Těžké dny a noci dělníků v loděnicích, kteří staví americké letadlové lodě. Celkem mají být v této třídě postavena čtyři plavidla.

Stavbu lodi zahájila Newport News Shipbuilding v srpnu 2005. Konstrukce zprvu postupovala rychle a podle plánu. Později to začalo drhnout, třeba jen instalace čtyř 30tunových bronzových propelerů o průměru 6,4 metrů trvala 10 měsíců.

Loď byla pokřtěna v listopadu 2013 lahví amerického perlivého vína. Křest provedla Susan Fordová, dcera bývalého amerického prezidenta Geralda Forda, účastníka tichomořských bojů během druhé světové války. Nová loď měla být armádě předána v roce 2015, stalo se tak ale až v květnu 2017, a to s výše zmíněnými nedostatky, na jejichž odstranění se pracovalo do prosince loňského roku.

V americké válečné flotile loď nahrazuje vyřazenou USS Enterprise, která po 51 letech nasazení dosloužila v prosinci 2012.

Technická specifikace

Délka  333 m

Šířka paluby   78 m

Výtlak 100 000 tun

Výška  76 m

Ponor 12 m

Pohon  jaderný reaktor Bechtel A1B

Rychlost          30 uzlů

Posádka    4660 osob všech pohlaví

Počet letadel na palubě více než 75

Na horu