Jan Koukal / čtvrtek 7. dubna 2016 Na křídlech severního větru (s audio záznamem) Noc musela být na palubě Fulgur-Evapco bouřlivá a stejně náročný bude i dnešní den. V posledních 4 hodinách plují Milan Koláček s Pierrem Brasseurem nejrychleji z celého startovního pole! 13,9 uzlu je průměr za poslední 4 hodiny! Ve srovnání s loděmi IMOCA to nevypadá jako nic světoborného, ale k dosažení podobného průměru je třeba občas surfovat rychlostí 20 uzlů. A to Milan s Pierrem umí! Milan byl na zaďák vždy silný a Pierre má na svém kontě vítězství v závodě Transat Jacques Vabre. O co jde? Startovní pole odhalzovalo a vrací se k pobřeží Portugalska, kde je vítr silnější. Možná pro někoho až příliš silný na spinaker. Dají se očekávat poryvy o rychlosti až 40 uzlů. Výška vln by se měla pohybovat kolem 4 metrů. Dlouhé oceánské vlny. Jachty Figaro za těchto podmínek plují standardně ve skluzu, z vln ještě výrazně zrychlují. Ve 40 uzlech však není žádná sranda, udržet rozdivočelou loď na uzdě. Chce to cit, odhad nejbližšího dění a bleskurychlé reakce. Vezmete-li v úvahu únavu z posledních 3 dnů na vodě a z nevyspání, znamená to mít velmi pevné nervy. Důležité ale není jen jet nejrychleji, jak je možné. Také je třeba udržet loď v jednom kuse. Nedělat chyby, nenamáhat příliš. V podobných podmínkách může odejít kdykoli cokoli. Jediná drobná chyba a je po plachtě, jediná chyba a může to být i horší. Je to jízda na ostří nože. Ale oba jedou fantasticky. Včera ztráceli na vedoucí Generali 27 mil, dnes je to jen 22. Držte se! Polohu lodí najdete zde. Jak nezničit kotevní vrátek Průjezd Kanáry (s audio záznamem) Související články Přednáška o Vendée Globe s Milanem Koláčkem v úterý Když nechce naskočit motor (1. díl) Byl to těžký závod. Se skvělým koncem!