Kolik stojí offshore jachting?
Daniel Vodička

Kolik stojí offshore jachting?

Víte, kolik stojí závodní loď? Na kolik vyjde, udržet ji rok v provozu? Kolik Stojí IMOCA, Class 40, ale také maxitrimaran Spindrift? Odpovědi na tyto otázky připravil Milan Koláček, muž u nás nejpovolanější.

Základnou všech sólových námořních lodních tříd je Francie. Země je Mekkou závodního jachtingu. A je pravdou, že to není jen jachting sólový. Jde také o velké vícetrupé jachty, které překonávají světové oceánské rekordy, nebo se dokonce vydávají na za ziskem Jules Verne Trophy. Z dalších zemí se v tomto extrémním sportu angažují Švýcarsko, Anglie, USA, Španělsko. Jiné státy vysílají své reprezentanty na oceán jen výjimečně.

Pojďme se podívat, v jakých lodních třídách se na oceánu závodí, co je to za lodě, jaké je jejich cena, či jaké jsou roční náklady na provoz závodního týmu. Především náklady na provoz mohou být pro mnohé překvapivé.

Classe Mini
Foto Pavel Nesvadba

Foto Pavel Nesvadba

Milan Koláček na lodi Classe Mini Follow Me

Jde o nejmenší lodní třídu určenou k offshore závodům. Jachty této třídy se vydávají i na transatlantické závody. Jsou dlouhé jen 6,5 metru. Třída je rozdělena do dvou kategorií. V jedné jsou sériové lodě a ve druhé prototypy. Třídu Proto je možné nazvat třídou královskou. Jachty svou složitostí připomínají lodě třídy IMOCA.

Sériově vyráběné lodě mají sevřenější pravidla a materiály pro výrobu. Není například možné v konstrukci jachet používat karbon. Lodě jsou proto těžší a pomalejší. Rychlostní diference však kupodivu nejsou tak velké, jak by se dalo očekávat. Rekord v počtu uplutých mil za 24 hodin je u sériovek 285 Nm a u prototypů 305 Nm. Prototypy mají větší možnost výběru materiálů a konstrukční pravidla dovolují mnohé experimenty. Na výrobu je obvykle použit karbon. Na lodích najdeme daggerboardy, naklápěcí a natáčecí kýl, pohyblivé wingmasty, či vodní blast.
V lodní třídě se střetávají amatéři a profesionální závodníci. Jde o nejpočetněji obsazenou offshore lodní třídu. Počet registrovaných lodí se dnes blíží ke hranici 900.
Transatlantický závod se ve třídě Mini koná každý lichý rok.


Náklady

Ceny nových sériových lodí se dnes pohybují v rozmezí 90-100 tis EUR.
Ceny nových prototypů dosahují 140-180 tis EUR.
Na profesionální kampaň je třeba dát každý rok dohromady cca 100 tis EUR.

Parametry
Délka 6,5m
Šířka 3,0m
Ponor 2,0m
Výtlak 750 kg
Plocha plachet proti větru 45m2
Plocha plachet po větru 120m2
Zajímavost na závěr
Simon Koster nedávno dokončil loď se zahnutými daggerboardy, T kormidly a kýlem který se při vyklopení zasouvá hlouběji do vody a zároveň se otáčí kolem vodorovné osy. Jde o velice komplikovaný systém který je i na nových lodích typu IMOCA.
www.classemini.com

Bénéteau Figaro II 


Třída Figaro vznikla již v roce 1979. Šlo tehdy o první verzi lodí Figaro. Dvojka byla představena veřejnosti v roce 2003. Třída Figaro je profesionální, mnozí nejlepší světoví jachtaři ji mají jako třídu doplňkovou. Ve Francii jde o velmi populární lodní třídu se silným mediálním ohlasem. Lodě jsou přísné monotypy. Technické parametry lodí jsou velmi často kontrolované.
Každým druhým rokem je pořádán transatlantický závod AG2R z Concarneau do Karibského moře na ostrov Guadeloupe. Vrcholem sezóny je Solitaire du Figaro. Jde o čtyřetapový offshore závod. Délka jednotlivých etap se pohybuje kolem 500 mil. Závodí se v rušných vodách kanálu La Manche i v bouřlivém Biskaji. Závody této lodní třídy jsou dokonce finančně honorovány, což není v jachtingu běžné. Nové jachty se již nevyrábějí, závodí se na jachtách vyrobených v počátcích této třídy.

Náklady
Cena lodí Figaro se pohybuje kolem 100 tis. EUR.
Roční pronájem lodi Figaro 20 - 30 tis. EUR.
Náklady na roční kampaň se pohybují mezi 100-250 tis. EUR.

Parametry
Délka 10,2 m
Šířka 3,46 m
Ponor 2,2 m
Výtlak 3050 kg
Plocha plachet proti větru 65 m2
Plocha plachet po větru 145 m2
www.classefigarobeneteau.fr

Class 40

Image

Relativně nová třída nahradila nákladné a křehké jachty Open 40. Místo karbonu a naklápěcích kýlů padla volba na klasický sklolaminát a kýl pevný. Tím se podařilo výrazně zredukovat cenu lodí. Návrhy jachet pocházejí z per nejrůznějších architektů. Mezi nejrychlejší lodě dnes patří designy od Guillaume Verdiera, Mach 40 od Sama Manuarda, či loď Alexe Pelly navržená Macelino Botinem.

V Class 40 se spolu střetávají amatéři s profesionály. Třída je atraktivní také proto, že závodníci mohou závodit v některých regatách spolu se svými finančními partnery. Je velkým lákadlem pro sponzory, když se mohou účastnit velkých regat na palubě závodního speciálu.
Většina závodů Class 40 se jezdí ve dvojici. Každý rok je pořádán transatlantický závod (Transat Jaques Vabre, Route du Rhum, nebo posádkový Quebec - Saint Malo z Kanady do Francie).

Náklady
Cena nové lodi se pohybuje v rozmezí 350 a 450 tis. EUR.
Na roční pronájem lodi je třeba počítat s částkou 70 – 90 tis. EUR.
Roční provozní náklady činí 100 - 180 tis. EUR.

Parametry
Délka 12,19 m
Šířka 4,5 m
Ponor 3,0 m
Výtlak 4500 kg
Plocha plachet proti větru 115 m2
www.class40.com

IMOCA

Image

Třídu IMOCA můžeme mezi jednotrupými jachtami bez obav nazvat třídou královskou. Na rozdíl od lodí na Volvo Ocean Race zde letí vývoj kupředu mílovými kroky. Nejnovější generace lodí IMOCA má například daggerboardy do L, které jachtu ve vysokých rychlostech ve vodě přizvedávají. Podobnou funkci má i naklápěcí a natáčecí kýl. Vztlak vznikající na obou profilech loď nadlehčuje.
Jachty jsou navrženy na nejnáročnější regatu na světě Vendée Globe. Startuje jednou za čtyři roky z francouzského přístavu Les Sables d´Olonne, kde je i cíl. Trasa závodu je jednoduchá, vede kolem celé naší planety, sólo, bez jediné zastávky. Jediný jachtař musí zvládnout nadupanou 18 metrů dlouhou jachtu na 25 000 mil dlouhé plavbě kolem světa.
Kromě sólové regaty Vendée Globe je pro třídu IMOCA vypsána celá řada dalších regat. Závodí se sólo, nebo ve dvou. Z ostatních regat stojí za připomenutí nedávno skončena Barcelona World Race (doublehanded závod kolem světa), Route du Rhum (sólo přes Atlantik), nebo Transat Jacques Vabre (doublehanded přes Atlantik).

Náklady
Ceny nových lodí se dnes pohybují kolem 3,5-4 mil. EUR.
Cena lodí druhé generace 700 tis. – 2 mil. EUR
Roční náklady na provoz a přípravu na Vendée Globe se pohybují v rozmezí 0,5 -1,2 mil. EUR.

Parametry
Délka 18,2 m
Šířka až 6,5 m
Ponor 4,5 m
Výtlak cca 7700 kg
Plocha plachet proti větru 300 m2
Ploch plachet po větru 620 m2
Rekord v počtu uplutých mil za 24 hodin drží Francois Gabart 533 Nm/24h.
Dosahovaná rychlost až 40kn!
www.imoca.org

Multi 50

Image

Po zániku třídy 60 stop dlouhých trimaranů ORMA vznikly dvě nové třídy vícetrupých jachet. Větší MOD 70 se potýká s vážnými problémy. V menší Multi 50 přibývají nové lodě a třída se drží. Jde o 50 stop dlouhý trimaran, který je z důvodů udržení nákladů na rozumné výši vyráběn ze skelného laminátu.
Jde o traktivní lodní třídu, trimarany svým vzhledem a rychlostí vždy přitahovaly zájem diváků. Je možné na něm překonávat světové rekordy, pořádat PR akce pro partnery projektů. Multi 50 se vedle hlavních transatlantických regat Route du Rhum a Transat Jacques Vabre může účastnit i celé řady dalších regat, především ve Francii.
Trimarany Multi 50 jsou fyzicky velice náročné a dosahují vysokých rychlostí. Dokážou překonávat i hranici 30 uzlů.

Náklady
Ceny nových lodí se pohybují kolem 2mil. EUR.
Použité jachty je možné pořídit za 800 tis. – 1 mil. EUR.
Na roční závodní kampaň je zapotřebí 350 tis. EUR.

Parametry
Délka 15,24 m
Šířka 15 m
Výška stěžně 24 m
Ponor 2-3,5 m
Výtlak 4200 kg
Plocha plachet proti větru 180 m2
Ploch plachet po větru 270 m2
www.class-multi50.org


Class ULTIME

Image

Třída Ultime je tím největším a nejrychlejším ve světě offshore jachtingu. V závodech této třídy se utkávají trimarany MOD 70, přestavěné ORMA trimarany, či lodě jako IDEC, Sodebo, Banque Populaire, nebo největší závodní trimaran Spindrift 2, dlouhý 40 metrů. Všechny tyto jachty jsou určeny jak k překonávání oceánských rekordů, tak i pro regaty. Obvykle jde o sólové regaty, rekordy mohou být sólové, nebo s posádkou. Hlavními sportovními cíli jsou Jule Vernes Trophy (rekord okolo světa) i Sólové rekordy napříč Atlantikem/Pacifikem nebo Round Island.


Náklady

Cena nové lodě (Banque Populaire V, nyní Spindrift 2) více než 10 mil. EUR.

1 den plavby stojí cca 20 000 EUR.

V současnosti se dokončuje další maxi trimaran pro Francoise Gabarta, Příští rok se začne stavět nový trimaran pro Armela Le Cleache (tým Banque Populaire) a v plánu je I trimaran pro Sébastena Josse (Gitana Team).

Parametry největšího závodního trimaranu Spindrift2 ex Banque Populaire

Délka 40 m
Šířka 23 m
Ponor 5,1 m
Výška stěžně 42 m
Hmotnost stěžně 1,8 t
Výtlak 21,5 t
Plocha plachet hlavní plachta 405 m2
Genakr maxi 560 m2
Počet uplutých mil za 24 hodin 908 Nm

Za článek děkujeme Milanu Koláčkovi.


Na horu