Kimolos, Milos a neomezená kapacita turistických lodí
Daniel Vodička

Kimolos, Milos a neomezená kapacita turistických lodí

Ostrovy na jihozápadě Egeje mají atraktivní členité pobřeží, plné průrev, jeskyň a skalních tunelů. Zajímavá místa, na která odvážní řečtí kapitáni vozí turisty v množství, které přesahuje kapacitu lodí stejně, jako deficit státního rozpočtu rozumné hospodaření.

Přístav Psathi na ostrově Kimolos je nevelký, jeho správce však dokáže do vnitřního bazénu dostat mnohem více jachet, než byste předpokládali. Na vyplouvání se pak skippeři musí dohodnout. Když jsou lidé rozumní, možné je všechno.

Kimolos

Foto Daniel Vodička

Foto Daniel Vodička

Kimolos, Psathi
Nevelký vnitřní přístav, malá ferry spojující ostrov s Milosem a nakonec i velký trajekt z Atén obeplouvající ostrovy na jihu Egeje. Přístav je v zátoce s pláží, u pláže restaurace se stolky na písku, v přístavu kavárna. Pomalý život, který vybuchne činností jen při příjezdu trajektu.

Dva kilometry od přístavu je Chora s muzeem, kostelem, zbytky opevněného centra, bílými uličkami nepravděpodobných zákrut, náměstíčkem u kostela a druhým s kavárnou a restaurací. Příjemná procházka do Chory, která není veliká, ale po sezení v kokpitu je chůze příjemné zpestření. Rozhodně není Chora zklamáním.

Na klidné hladině v přístavu můžete zahlednout středomořského tuleně. Obeplavával přístav. Monitoroval přítomnost kořisti. Jednou se mu lov vydařil, vynořil se s rybou velikosti vánočního kapra.

Milos

Foto Daniel Vodička

Foto Daniel Vodička

Barvy vulkanické činnosti
Druhý dne jsme vypluli na okružní plavbu kolem Milosu. Z Kimolosu na jih na plachty. Vítr kolem 10 uzlů. Milos hyzdí na mnoha místech přítomné povrchové doly. Ukusují z ostrova, jako by ho chtěli sežrat. Na pobřeží jsou v mnoha místech zbytky konstrukcí na nakládku vytěženého materiálu.

Ostrov je sopečného původu, jeho stěny barevné od střídání vyvřelých materiálů. Na západě jižního pobřeží atraktivní útesy, skalní tesáky, mosty, tunely, jeskyně. A turistické lodě, samozřejmě. Při kotvení je dobré dávat pozor na balvany na dně, které by mohly znesnadnit vytahování kotvy. Možná i znemožnit.

U skal je dobré být preventivně opatrný. Viděl jsem, jak se z jedné z nich utrhlo pár kamenů a skončily v moři. Nebyly nijak velké, ale na ukončení plavání by stačily.

Na západním pobřeží stojí za klidného počasí za návštěvu Sykia Cave. Veliká jeskyně s propadlým stropem, do které se vplouvá asi 40 metrů dlouhým skalním tunelem. Pěkné místo, kde je možné s lodí zajet bez obav téměř až ke skalnímu tunelu, hloubky je dost. Uvnitř je pak malá pláž a klid, pokud tedy není zcela přecpaná turisty.

Turistické lodě

Jako turistické lodě místní rejdaři používají běžné jednotrupé jachty a katamarany. Při jejich obsazování jsou stateční. Zisk je ví než bezpečnost. Jednotrupá jachta na plavbu kolem ostrova pojme bez potíží 20 osob. Zřejmě jich pojme tolik, kolik se jich sežene. Katamaran samozřejmě dvakrát tolik. Představuji si, jaký to musí být parádní výlet…

Adamantas

Nakonec ještě Adamantas, hlavní přístav na Milosu. Jisté kouzlo má, ale viděl jsem již hezčí. Restaurace na břehu mucholapky na turisty. Hledáte-li něco mimo turistickou nábřežní zónu, zkuste restauraci Barko u výpadovky na Plaku.

Na horu