Kevin Escoffier, favorit The Ocean Race
Daniel Vodička

Kevin Escoffier, favorit The Ocean Race

Německý Yacht přinesl rozhovor s jedním z favoritů blížícího se závodu kolem světa The Ocean Race (dříve The Volvo Ocean Race). Z tohoto rozhovoru přinášíme to nejzajímavější.

Kevin Escoffier má nyní za sebou sólový závod přes Atlantik Route du Rhum, při kterém na 4. místě zaostal za medailí pouhé 2 hodiny. V minulosti si již na pažbu připsal vítězství ve Volvo Ocean Race s týmem Dongfeng a třetí místo se stejným týmem o 3 roky dříve. V roce 2012 byl součástí týmu, který získal Jules Verne Trophy, stále je držitelem rekordu v plavbě přes severní Atlantik z roku 2009 na trimaranu Banque Populaire V. Jistě si ale také pamatujete jeho dramatickou záchranu, kdy se v Jižním oceánu jeho jachta PRB rozlomila ve dví a šla ke dnu. Ze záchranného ostrůvku, do kterého se stihl evakuovat, ho při Vendée Globe zachránil Jean Le Cam. Escoffier má nyní novou jachtu Holcim, pro kterou byla regata Route du Rhum první zkouškou ohněm.

Nová jachta

Foto  Julien Champolion - polaRYSE | PRB

Foto Julien Champolion - polaRYSE | PRB

Holcim
„Splnila očekávání, je snadno ovladatelná a během Route du Rhum se dokázala rychlostně držet s trojicí nejlepší. Navzdory tomu, že dva roky od Vendée Globe jsem sólo na lodi neseděl.“

Vzpomínky na ztroskotání v Jižním oceánu

„Dramatická situace v Jižním oceánu je již jen vzpomínkou. Na psychice to nezanechalo žádné stopy. Takové nehody jsou pro nás prostě součástí hry. Spíš jsem se obával, že po dvouleté pauze budu trochu zrezivělý, že nebudu schopen hned znovu plout na špičkové úrovni.“

Bezpečnost

Image
„Provedli jsme několik změn v oblasti bezpečnosti. Plovoucí kotva záchranného voru je jiná, aby se při vlnobití tak často nepřevracel. Na ostrůvku je nyní k dispozici vysílačka s AIS, a to nejen v nouzovém grab bagu. Nemohl jsem si ho tehdy (grab bag) vzít s sebou, což mi znemožnilo mluvit s Jeanem Le Camem, který mě zachránil. Na horní části ostrůvku je nově připevněn radarový reflektor.“

„S designéry jsme také upravili výpočty struktury jachty "Holcim - PRB". Za normálních okolností foily zvedají loď z vody uprostřed, čímž se snižuje tlak na příď. Když se stará PRB zabořila hluboko do vlny, bylo to obráceně. Myslíme si, že foil tlačil trup dolů a zvýšil zatížení na příď tak enormně, že se trup prolomil. Proto jsme výrazně posílili strukturu na přídi.“

The Ocean Race výhodou pro Vendée Globe?

„Většina skipperů IMOCA se neúčastní. The Ocean Race je proti Vendée Globe drahý. Důležitý je sponzor. Mnozí francouzští sponzoři neusilují o mezinárodní trhy. Pro mě je to také dobrá příprava na Vendée Globe. Nemáte mnoho příležitostí plout s loděmi IMOCA v Jižním oceánu. Nyní můžeme pořádně sešlápnout plyn na 30, 35 dní, což bychom jinak ve francouzských závodech nikdy nedokázali. Je to dobré pro spolehlivost lodi.“

Zvládne IMOCA The Ocean Race?

Image
„Nevím, brzy budeme znát odpověď. Určitě musíme být opatrní. S novými velkými foily jsou lodě ještě rychlejší. Na druhé studené frontě při Route du Rhum jsme mohli snadno dosáhnout rychlosti 25 uzlů při úhlu větru 55 až 65 stupňů. Když jedete takovou rychlostí v pětimetrových vlnách, musíte kontrolovat strukturu lodi. Na nových lodích IMOCA je třeba plout jako na multihullech. Rychlost určuje stav moře. Ani senzory namáhání zde nejsou příliš užitečné. K poškození lodi stačí jediná vlna.“

Jak se vám líbí nová trasa?

„Známe ji velmi dobře, je to vlastně etapová Vendée Globe. Pro mě na trase nakonec nezáleží. Jsem závodní jachtař, důležitý je závod se soupeřem. Účast v The Ocean Race pro mě není jen přípravou na Vendée, chci závod znovu vyhrát!“

Autopilot na IMOCA

Foto Julien Champolion - polaRYSE | PRB

Foto Julien Champolion - polaRYSE | PRB

Ještě jednou jachta Hocim
„Myslím, že poplujeme na autopilot více než z 90 %. IMOCA už nemá pohodlnou polohu na kormidlování, prostě na to není konstruována. Rozhodně je rychlejší, když plujeme na autopilot. Ale dva lidé budou neustále trimovat loď. Lodě už nejsou stavěné na to, aby se daly dlouho řídit ručně. Nemají téměř žádný tlak na kormidlo a potřebují minimální, ale velmi rychlé impulsy při vysokých rychlostech na foilech.“

 

Na horu