Kdo má právo na Vendée Globe?
Daniel Vodička

Kdo má právo na Vendée Globe?

Clarisse Cremer, 12. z poslední Vendée Globe, se zřejmě nepostaví na start následujícího ročníku závodu kolem světa. Sponzor Banque Populaire už s ní nepočítá. A Clarisse se zlobí. Zlobí se velmi hlasitě. Má právo na start ve Vendée Globe?

Mladá francouzská jachtařka na sebe upozornila ve třídě Classe Mini. V roce 2017 vyhrála v sériové kategorii Minifastnet a Transgascogne, skončila druhá v Mini-Transatu. Následoval přechod do třídy Figaro a dvě 29. místa v roce 2019. V létě toho samého roku již seděla v kokpitu jachty IMOCA Banque Populaire.

Výsledky v Classe Mini

Zde bych si dovolil malou vsuvku. Clarisse je bezesporu vynikající jachtařka, dokázala velké věci. Druhé místo v Mini-Transatu a vítězství ve výše uvedených závodech je něco, o čem sní tisíce a možná desetitisíce jachtařů na světě. Na druhou stranu mezi širší špičkou sólových jachtařů je mnoho těch, kteří mají podobné a mnohem lepší výsledky. A na jachtu IMOCA si nikdy nesedli. Většinou se jedná o muže. Konkurence je veliká. V této velké konkurenci mají ženy výhodu při shánění sponzorů. Protože jsou ženy, protože jsou zajímavější pro média. 

Vendée Globe

Následovala Vendée Globe. Clarisse zajela krásný závod v barvách Banque Populaire. Skončila na 12. místě a je nejrychlejší ženou kolem světa ve třídě IMOCA. Vedle sportovního úspěchu šlo i o skvělou prezentaci sponzora, jde o komunikativní ženu, dvojjazyčnou, točila videa, přibližovala závod veřejnosti.

Těhotenství

Následně oznámila sponzorovi svůj plán otěhotnět. Sponzor souhlasil a počítal s další spoluprací pro Vendée Globe 2024. Clarisse vypadla na 2 roky ze závodů.

Pravidla Vendée Globe

Image
Protože o závod Vendée Globe je v posledních letech velký zájem, závodníci musí splňovat náročné kvalifikační požadavky. Pro zachování technologického pokroku mají pro další účast přednost nově postavené jachty. Těch je pro Vendée Globe 2024 13. Pro účast na starších jachtách je třeba najet na závodní lodi co nejvíce mil v závodech třídy IMOCA. Počet startujících bude omezen na 40. V případě většího počtu zájemců se na start postaví ten, kdo najede v závodech více mil.

Zde je problém pro Clarisse. Na dva roky ze soutěže vypadla. To může (ale nemusí) být problém.

Banque Populaire řadí zpátečku

Tímto odůvodňuje sponzor Banque Populaire své odstoupení od dřívějších závazků. S Clarisse již nepočítá. Prý proto, že riziko nestartu na Vendée Globe příliš velké… Jestli je to tak, nebo není, nevíme. Ale je to koneckonců rozhodnutí sponzora, který celý kolotoč platí. Ale Clarisse Cremer se zlobí…

Místo pro maminky?

Zlobí se na sponzora a zlobí se i na organizátory Vendée Globe. Co se týče sponzora, Clarisse tvrdí, že má na kvalifikaci ještě čas a že koneckonců stejný čas bude potřebovat i ten, kdo za ni na palubu nové lodě (bývalá Apivia) naskočí.

A co se týče organizátorů Vendée Globe, zlobí se, že kvalifikační kritéria jsou pro ženy, které chtějí mít dítě, diskvalifikující. Na přetřes přišla i případná divoká karta, kterou mají organizátoři v záloze a kterou by jí pro start mohli udělit.

Pravidla jsou předem daná

Kauza vzbudila velký povyk. Minimálně ve Francii. Organizátoři však říkají, že pravidla jsou stejná pro všechny a byla dopředu daná. Nyní není možné je měnit. A co se týče divoké karty, o té bude rozhodnuto až ve chvíli, kdy bude jasné, kdo všechno se umístil pod čarou. Není možné ji přislíbit někomu nyní…

Můj pohled na věc

Je třeba dodržovat pravidla. O Vendée Globe je velký zájem. Organizátoři dopředu stanovili jasná pravidla. Každý, kdo se pouští do hry, ví, za jakých podmínek se může postavit na start. Každý, kdo se pro start rozhodl, tomu musel něco obětovat. Velikost jednotlivých obětí nám není známá. Zvolím-li si cíl, který leží takto vysoko, oběti jsou veliké. Pokud by tomu tak nebylo, nebyl by cíl tak nedosažitelný. Koneckonců se říká, že polovinou úspěchu ve Vendée Globe je již to, že se postavíte na start.

Povinnost sponzora?

Sponzor je tím, kdo celý kolotoč platí. Protože platí, tak si vybírá, kdo v jeho barvách jezdí. Koupě lodě, financování týmu, závody, to jsou miliony euro. Samozřejmě to dělá ze zištných důvodů. To mu ale asi nemůžeme zazlívat.

Nyní se Banque Populaire rozhodla, že Clarisse Cremer pro ni představuje přílišné riziko, že miliony euro mohou být vyhozeny do koše. Proto se rozhodla, jak se rozhodla. Neživíš, tak nepřepínej!

Kde je chyba?

Kde se tedy stala chyba v této tahanici? Z mého pohledu je problém na straně Clarisse Cremer. Na start Vendée Globe by se chtěli postavit stovky jachtařů a jachtařek. Pokud by se dnes dělalo ve zbraslavské sokolovně výběrové řízení na účast ve Vendée Globe, tak bude fronta zájemců ochotných obětovat pro start vše dlouhá až k výběhu s plemennými býky na Hradištku. A dost možná ještě dále. Clarisse Cremer mezi těmi, kdo obětují vše, už není. Zdá se, že chce sedět jedním zadkem na dvou židlích. Že má na to právo…

Nevím. Mně přijde, že nemá. Stejně jako nikdo jiný. Pro start je potřeba udělat vše. Clarisse znala pravidla, šla do rizika a nepovedlo se. Místo ní bude na startu někdo jiný. Vendée Globe je kořist a na tu čekají hejna žraloků. Vypadá to, že v tomto hejnu je dnes Clarisse až mezi posledními. To jsou pravidla hry.

Na horu