Jeanneau 54 – oslňující kokpit
Daniel Vodička

Jeanneau 54 – oslňující kokpit

Jachty rostou spolu s rostoucími ambicemi svých majitelů. Před pár lety byla čtyřiapadesátka v nabídce Jeanneau něco nevídaného. Dnes brány loděnice opouští také jachty o 10 stop delší. To ale neznamená, že by 54 byla něčím všedním. Během našeho testu se to potvrdilo. Jde o loď, která kromě standardních kvalit nabízí i mnohá netradiční řešení.

Vítr 35 – 40 uzlů není na test podobné jachty ideální. Dá se očekávat, že její využití bude spíše společenské a reprezentativní. A 40 uzlů, to už je sportovní plavba. Na druhou stranu je ale dobré vědět, že jachta podobné podmínky bez potíží zvládne. To se v srdci Azurového pobřeží v Cannes potvrdilo.
Na designu jachty pracovaly kanceláře Philippe Brianda a Andrewa Winche, která jsou více známé návrhy superjachet. Na čtyřiapadesátce je to znát. Prvky ze světa větších lodí jsou jasně patrné. Pro mnohé zákazníky mohou být tím hlavním důvodem pro koupi této jachty. Příkladem je místo na madrace na přídi s malým bimini na ochranu před sluncem, lednička na nápoje ve stolku v kokpitu, či veliká koupací plošina na zádi, s pohodlnými a širokými schůdky do vody.
  

Plavební vlastnosti

Foto Gilles Martin Raget

Foto Gilles Martin Raget

Jachta byla focena v Chorvatsku, kde získala také ocenění Jachta roku.

S jachtou jsme se měli možnost seznámit v podmínkách, za kterých většina majitelů nevyplouvá. Vítr dosahoval ke 40 uzlům. Výška vln u pobřeží síle větru neodpovídala, foukalo víceméně od pobřeží, přesto místy dosahovala 1 metru. Pluli jsme s genou zmenšenou na polovinu a rolovací hlavní plachtou na úrovni druhého refu.
Vedení lodi za těchto podmínek již vyžadovalo pozornost. Na poryvy bylo třeba reagovat s předstihem, aby jachta nekontrolovaně nevyostřovala. Hlavní plachtu jsme vezli o několik centimetrů na otěži povolenější, než bylo třeba, ale na druhou stranu nebylo nutné ani v poryvech ji dále povolovat. Pozorný kormidelník udržel loď na kurzu. Rychlost plavby na zadobok se za těchto podmínek pohybovala kolem 12 uzlů.
Při návratu do maríny bylo nutné vyostřit. V té chvíli začala vodní tříšť zasahovat i kokpit. Posádka využila prostorný sprayhood a schovala se do přední části kokpitu, kde zůstala řádění živlů ušetřena. 8,8 uzlu bylo možné zaznamenat na logu při kurzu 50°na vítr.
Vzhledem k tomu, že nejde o jachtu, která by byla do těchto podmínek primárně určena, jeví se plavební vlastnosti velmi dobře. Bohužel jsme neměli možnost loď vyzkoušet ve slabém větru, což budou podmínky pro její využití běžnější.

Rychlostní potenciál jachty je vyjádřen v polárním diagramu.

Čalounění na palubu

Foto Gilles Martin Raget

Foto Gilles Martin Raget

Při stání na kotvě či plavbě na motor oblíbené místo. Co však dělat s čalouněním při dlouhých plavbách?

Na přídi jachty je prostor na umístění matrací na slunění. Na první pohled vynikající nápad. Je to pravda pouze v případě, že se s jachtou budeme pohybovat jen v okolí domovské maríny a nebudeme se vydávat na delší plavby. Proč? Při delších plavbách je nutné počítat s rizikem střetu s bouřlivým počasím. V takovém případě těžko budeme proplouvat bouří s matrací na přídi. Budeme ji muset uklidit. Bohužel není příliš skladná.
Podobné potíže nastanou i s čalouněním do kokpitu. Je hezké a pohodlné. Necháte ho však na palubě, pokud odjedete z lodi na měsíc pryč? Samozřejmě nejde o problém specifický pro konkrétní typ jachty. Potýkají se s ním všechny lodě, které jsou čalouněním do kokpitu vybaveny. 





Foto Lodní noviny

Foto Lodní noviny

Přední část kokpitu pod sprayhoodem je je skvěle krytá a pohodlná. Díky zvednutým okrajům na obou stranách je možné zde pohodlně sedět i ležet i v náklonu.

Kokpit jachty je extrémně dlouhý. Zasahuje dokonce i před hlavní luknu. A zde je také místo, které bude na palubě nejvyhledávanější.
Celá přední třetina kokpitu je výborně kryta sprayhoodem. Pokud si najdeme místo vedle hlavní lukny, máme vynikající výhled po okolí, jsme dokonale chráněni před povětrnostními vlivy a pohodlně je zde možné sedět i za velkého náklonu. Bezkonkurenčně nejlepší místo na palubě, které může být důvodem pro výběr této jachty. Příjemně zde bude při večerní skleničce na kotvě v zátoce, i na hlídce při noční přeplavbě. 

 

Multifunkční stolek

Foto Gilles Martin Raget

Foto Gilles Martin Raget

Na testované jachtě byla ve stolku v kokpitu i lednice.

Stolek v kokpitu měl na testované jachtě více funkcí. Celá jeho zadní část je určena pro uskladnění záchranného ostrůvku. V přední části stolku byla na testované jachtě lednička na nápoje. To je detail, který posádka v parném dni ocení. Lodní baterie však příliš šťastné nebudou. Uchladit ledničku, do které stále strká nos posádka a ohřívají ji sluneční paprsky, nebude zadarmo. Tato připomínka však má platnost jen při delších plavbách.




Pozice kormidelníka
Jachta je upravena tak, aby ji mohl bez problémů vést pouze kormidelník. Otěže jsou staženy na vinšny u kormidla. Pokud si kormidelník na návětrném boku nechá otěž hlavní plachty a nezapomene povolit stoper, může v případě potřeby od kormidla povolit hlavní plachtu. Za větrnějších dnů je tato možnost nezbytná.

Uložení člunu na zádi

Foto Lodní noviny

Foto Lodní noviny

Jeřábek na člun je u této velikosti jachty mnohem lepším řešením, než je garáž v zádi.

V posledních letech jsou moderní garáže na člun v zádi jachet. Na první pohled výborná idea. Ale jen na první pohled. Na jachtách menších než 55 stop jsou garáže buď malé, nebo výrazně zmenšují prostor v zadních kajutách. Navíc není manipulace se člunem snadná a zanedlouho posádka přestane garáž používat. Jeanneau u nové jachty zvolila skládací jeřábky davits na zádi. Nezabírají místo a unesou člun o hmotnosti až 120 kg. Je to mnohem praktičtější řešení než garáž.
Úložné prostory jsou pod sedačkami v kokpitu, pod jeho podlahou za kormidlem a samozřejmě na přídi za kotevnou. Potřeby i při delších plavbách by měly být uspokojeny. Potíže mohou nastat pod podlahou kokpitu, kde se bude těžko udržovat pořádek.

Podpalubí
Kuchyně

Foto Lodní noviny

Foto Lodní noviny

Kuchyně na testované jachtě byla umístěna místo zadní kajuty na pravoboku. Přijde nám to jako nešťastné řešení.

Testovaná jachta měla dvojkajutové uspořádání, s majitelskou kajutou na přídi a kuchyní místo zadní kajuty na pravoboku. Jde o uspořádání, které je spíše typické pro americký trh. Uvažoval bych o něm jen ve dvou případech. Buď tehdy, pokud jsem rozhodnut, že na lodi nebudu nikdy vařit, nebo v případě, že chci kuchaře permanentně trestat. Za co jiného je možné považovat zavření kuchaře v zadní kajutě.
I když kuchyně v zadní kajutě vypadá na první pohled dobře, je malá. Prostor, kde je možné stát vzpřímeně, není veliký. Většina pracovní plochy je až v místě, kde se průměrně vzrostlý muž nepostaví vzpřímeně. V kuchyni je málo světla a ani s ventilací to nebude nejlepší. I když zde je instalovaná digestoř. Navíc je kuchař, jak už jsme řekli, v kuchyni jako na hanbě.
Tato výtka platí pouze pro dvojkajutové uspořádání s kuchyní na zádi. V jiných verzích je kuchyně naproti salonu podél levoboku, jak jsme zvyklí. Takovou verzi bych preferoval.

Majitelská kajuta

Foto Gilles Martin Raget

Foto Gilles Martin Raget

Velká, pohodlná, světlá. To vše platí o majitelské přední kajutě.

Přední třetina trupu patří majitelské kajutě. Lůžko je umístěné centrálně, při plavbě v náklonu budou třeba lee cloth, aby posádka z postele nevypadávala. Koupelna patří jen k této kajutě a má oddělený sprchový kout. Příjemným detailem zde je opískované sklo na lukně. Použité vakuové toalety jsou vhodnější pro zachování čistoty.
Kajuta je velmi světlá, kromě velkých luken na stropě tu jsou i veliká boční okna v trupu. Dlouhá řada skříněk pod stropem kajuty pojme veškeré myslitelné maličkosti. Na větší věci je k dispozici veliká skříň se zásuvkami a zásuvky pod lůžkem.

Salon

Foto Gilles Martin Raget

Foto Gilles Martin Raget

Takto vypadá standardní řešení salónu s kuchyní na levoboku.

Na testované jachtě zabíral salon celou šíři podpalubí. Sedačka na levoboku, kde je obvykle kuchyně, byla příliš široká. Všude pod sedačkami byly úložné prostory a další byly i pod podlážkami, kde byly umístěny plastové bedny na uložení zásob. Praktické řešení, bez kterého by nešlo hluboký prostor pod podlážkami využít. Veškerá vedení, ať již vody či elektriky, jsou pod podlážkami přehledně a čistě uložena. Podlážky jsou podlepené, aby nevrzaly, jen jejich hrany by si zasloužily přejet brusným papírem. V salonu byla k dispozici i lednička na víno, ale to se stále bavíme o verzi s dvojicí kajut.
Veliký navigační stolek bude dostatečný i pro sebepečlivější navigátory. 

Zadní kajuta
Kajuta na levoboku je veliká a světlá, s výborným přístupem k lůžku a s více než dostatečnými úložnými prostory . Toaleta s odděleným sprchovým koutem se otvírá do uličky. Odkládací polička vedle umyvadla je přístupná shora. Myslím, že zde bude menší problém se zatékáním vody z desky, na které umyvadlo stojí. Hůře přístupné jsou kohouty odtékající vody. K jejich ovládání se hodí štíhlá ruka.
Přístup k motoru je velmi dobrý ze všech stran.

Závěrem

Foto Lodní noviny

Foto Lodní noviny

Bedny na uložení zásob pod podlážkami jsou vynikajícím řešením.

Jeanneau 54 je veliká jachta, která bude obvykle napěchovaná nadstandardní výbavou. Objednat je možné téměř vše, co budoucího majitele napadne. Výsledkem pak je složitá loď, která vyžaduje zkušeného majitele. Nebo stálého mechanika, který se o ni stará. Takového Gorana. Jako má v Chorvatsku Petr Ulrich.
Jde o bytelnou jachtu, která je vyrobena ve standardní kvalitě vlastní loděnici Jeanneau. Kožené detaily, jako jsou madla zásuvek a skříněk vypadají na první pohled velmi pěkně, jen je otázkou, jak se na nich podepíšou léta používání.
Dvoukajutová verze se mi nezdá být vhodnou volbou, ale proti klasickému tříkajutovému uspořádání s kuchyní na boku salonu nelze nic namítat.
Pojďme se ale podívat, čím mě Jeanneau 54 dostala. Hlavní důvod, proč jsem si ve větrném, chladném a vlhkém počasí jachtu zamiloval, jsou dlouhé lavice v kokpitu, které vedou před hlavní luknu a jsou výborně kryté sprayhoodem. Představa dlouhé noční hlídky na pohodlném čalounění v úkrytu pod stříškou mě dostala. Samozřejmě s dálkovým ovládáním autopilota v ruce. Není to sice jako ve vytopeném pilot house, ale stále v úkrytu před větrem, deštěm a vodní tříští. A to se cení.

Parametry

Celková délka 16,16 m
Délka trupu 15,75 m
Délka na vodorysce 14,25 m
Šířka 4,92 m
Ponor 2,24 / 1,77 m
Výtlak  17 164kg
Balast  4 645 / 4 980 kg
Nádrž na palivo 240 / 480 l
Nádrž na vodu 724 / 964 l
Výkon motoru 75 HP
Plocha hlavní plachty 48 m2
Plocha geny 63 m2
 Code 0 108 m2
 Asymetrický spinaker  197 m2
Design Philippe Briand Yacht Design
Cena 340 700 EUR bez DPH
Více www.fasyachting.cz

 

 


Na horu