Jaký kompas na palubě má pravdu?
Plujete na jachtě se dvojicí kormidelních kol, u kterých je dvojice kompasů. Každý z nich ukazuje něco jiného. K tomu máte k dispozici údaje z elektronického kompasu. Také jiné číslo. Čemu věřit?
Rozdíly v číslech jsou zaviněny deviací, tedy odchylkou, která je způsobená vlivem magnetického pole plavidla na kompas. Ti jachtaři, kteří absolvovali kurzy a zkoušky před pár lety, si na deviaci vzpomenou. Deviace je různá na různých kurzech plavidla a pro různá místa na palubě. Nyní se pojďme podívat, kde je pravda a co s tím.
Charterová jachta
Začneme u běžné charterové jachty. Kompasy se rozcházejí a jiné číslo ukazuje i mapový plotter, respektive GPS. Zde je situace složitá. Na lodi jste týden a nemáte představu, jestli elektronický kompas, který je součástí autopilota, nebyl náhodou zkalibrován. Vzhledem k aktivitám charterových společností asi tak učiněno nebylo. Čili údaj na displeji autopilota není správný. Stejně tak ale nejsou důvěryhodné ani údaje na kompasech u kormidel. Že by charterová loď měla udělánu deviační tabulku, je více než nepravděpodobné. Tedy také nic. Jediný údaj, na který se můžeme při vykreslování do mapy spolehnout, je údaj COG (kurz proti dnu) na GPS nebo mapovém plotteru. Ten je možné rovnou vykreslit do mapy.
Soukromá jachta
Pokud byste chtěli, můžete si nakalibrovat elektronický kompas. Obvykle jde o nepříliš obtížnou činnost, která zabere cca 5 minut vašeho času. Budete k ní potřebovat kroužit s lodí v kruhu a manuál, ve kterém jsou všechny potřebné kroky popsány.
Nyní se podívejme na soukromou jachtu. Chceme-li být precizní, uděláme si pro jeden z kormidelních kompasů deviační tabulku a podle něj budeme navigovat. Provedeme také již zmíněnou kalibraci elektronického kompasu.
Čísla na kompasech sice budou stále jiná, budeme však již znát chyby. Údaj na kormidelním kompasu bude KK (kurz kompasový). Pro vykreslení do mapy ho budeme muset upravit o deviaci, variaci, snos větrem neboli dryf a případně proud. Údaj na elektronickém kompasu je KM (kurz magnetický). To je kurz kompasový opravený o deviaci. Pro vykreslení do mapy ho budeme muset upravit o variaci a dryf.
Foto: Lodní noviny