Jak odstranit 200 m dlouhý vrak?
Daniel Vodička

Jak odstranit 200 m dlouhý vrak?

8. září 2019 se v St. Simonis Sound překlopila nákladní loď MV Golden Ray. Loď určená k převozu více než 7000 osobních automobilů zůstala ležet na boku. Odstranění takto velkého vraku je technickým oříškem.

V době nehody šlo jen o čtyři roky starou nákladní loď. Na její palubě se nacházelo 4200 vozů Hyundai a Kia vyrobených v Mexiku. Ekologické katastrofě se podařilo zabránit odčerpáním paliva z nádrží. Celou posádku se podařilo zachránit. Více než rok se čekalo na finální odstranění vraku.

Image
Průběh řezání a vyzvedávání vraku.
Nyní je čekání u konce. Na místě je zakotvený speciální plovoucí jeřáb VB10000, který bude mít za úkol celý vrak rozřezat na kusy, vyzvednout ze dna a naložit na připravené nákladní lodě, které je převezou na šroťák. Samozřejmě včetně vozů značky Hyundai a Kia.

Mělo by dojít k rozřezání na 8 částí o hmotnosti mezi 2700 a 4100 tun. K řezání bude použit speciální třípalcový řetěz (cca 7,5 cm). Jeřáb bude tahat řetězem tam a zpět rychlostí 2,5 m za minutu. Pokud bude třeba, je v záloze ještě řetěz s povrchem ze slinutého karbidu wolframu pro použití tam, kde si běžný řetěz neporadí.

Image
Gigantický jeřáb na místě nehody.
Je jen těžko představitelné, že by se mělo podařit 200 metrů dlouhou a 35 metrů širokou nákladní loď rozřezat řetězem na 8 částí, ale tato technologie je již ověřená. Poprvé byla použita při rozřezávání vraku lodi Tricolor, která se potopila v kanálu La Manche 14. prosince 2002. Automobily uvnitř jsou pro gigantickou pilu jen malou nepříjemností.

Plovoucí jeřáb VB10000 je vysoký 54 metry. Byl postaven pro usazování ropných plošin. Jeho nosnost je 7500 tun, což je přibližně 7500 vozů Škoda Fabia. Na trupu Golden Ray již jsou navařené držáky, za které se budou jednotlivé části vraku zvedat. Pojišťovny odepsaly při nehodě cca 70 – 80 milionů USD za samotnou loď a přibližně stejnou částku za náklad.

 

Na horu