Jachta pro polární plavby
Daniel Vodička

Jachta pro polární plavby

Jiná jachta je vhodná pro plavbu kolem světa v pasátech a jiná se hodí do polárních oblastí. Nikoli zrovna lepší. Jen jiná. Jednou z lodí pro polární expedice je Qilak.

Jde o 20,5 m dlouhou hliníkovou jachtu, kterou navrhovala kancelář Owen Clarke Design. Jde o designéry, kteří jsou známější ve světě závodních jachet než mezi polárníky. Na jachtě je to vidět. S širokou zádi připomíná moderní závodní jachty IMOCA. Postavena byla v holandské loděnici KM Yachtbuilders, která je známá například výrobou jachet Bestevaer.

Jachta svým vzhledem připomíná tak trochu tank, nebo jiné vojenské zařízení. Hliníkový trup a nástavba nejsou lakované, vše je jen účelné, na krásu se nehledí. V polárních oblastech se hodí jachty s nízkým ponorem. Qilak má zvedací kýl. Po jeho vytažení může sednout na dno na balast kýlu a na konce dvojice kormidel.

Protože polární oblasti nejsou dokonale zmapované, je Qilak vybavena sonarem, který sleduje hloubku před lodí. Kýl a jeho lože jsou navrženy tak, aby nějaký ten náraz do dna vydržely. V přední spodní části kýlu je navíc nárazníková zóna, která má za úkol absorbovat náraz a tím zbytek kýlu ochránit.

Výtlak plně naložené jachty je 50 tun. Její konstrukce nevyhovuje nejtvrdším požadavkům, které jsou kladeny pro polární oblasti. Je to dáno tím, že polární certifikace by znamenala velké zvýšení výtlaku jachty a to by mělo negativní vliv na rychlost. Jachta byla navržena tak, aby se mohla pohybovat dlouhodobě rychlostmi kolem 9 uzlů. Spodek trupu je vyroben z 10 mm hliníkové slitiny Sealium. Uvnitř trupu jsou čtyři vodotěsné přepážky.

Počasí v polárních oblastech není vždy vlídné, proto je jachta vybavena dvojicí kotev Rocna. Přední plachty je možné na rolfocích spustit dolů a snížit tak plochu vystavenou větru o čtvrtinu. Na kotvě je možné stát i ve větru nad 70 uzlů.

Výfuk motoru není veden spolu s chladící vodou do moře, ale do vzduchu. Místo chladící vody je v motoru použit glykol, který je skladován ve dvou 400 l tancích a slouží zároveň v lodním topení.

Na palivo jsou na palubě určeny čtyři nezávislé nádrže, které je možné propojit dle potřeby. Dále je k dispozici 200 l denní tank, který je temperován vracejícím se palivem z motoru a generátoru. V nízkých teplotách je nutné zabránit zvyšování viskozity paliva. Součástí palivového systému je i sada filtrů, které je možné obcházet a zapojovat podle potřeby. Vedle hlavního motoru 150 hp jsou k dispozici dva generátory. Akumulátory o velké kapacitě jsou lithiové.

Nezbytností v polárních oblastech jsou deck saloon, odkud je navíc možné jachtu pomocí autopilota vést. V podpalubí je na zádi místo pro čtyřčlennou posádku a vpředu jsou kajuty pro osm platících. Součástí komfortu pro platící je i sauna, která se při teplotách hluboko pod hranicí příjemnosti hodí.

V zádi jachty je garáž na velký a pohodlný RIB. V příďovém kování je dvojice kotev Rocna, každá o hmotnosti 70 kg. K dispozici je 100 m 14 mm řetězu.

Na horu