Docela jiný Transat Jacques Vabre
Daniel Vodička

Docela jiný Transat Jacques Vabre

První třetina závodu Transat Jacques Vabre bývá obvykle divoká. Většina jachet, které odstoupí, nevydrží bouřlivé počasí v kanálu La Manche a v Biskajském zálivu. Tentokrát byly obě první překážky k závodníkům milosrdné. Problémem se může ukázat příliš pomalá plavba.

Z téměř osmi desítek startujících dosud odstoupily pouze 2 lodě. Obě ve třídě IMOCA, obě skončily kvůli stěžni. Ještě v kanálu La Manche přišla o stěžeň Bureau Vallée 3 hrdiny Vendée Globe Louise Burtona, který plul s Davy Beaudartem a 11th Hour Racing Team Alaka´i Justine Mettraux a Simona Fishera. V tomto případě šlo o nejnovější jachtu IMOCA. Zatím nevíme, kde byla příčina v obou případech, ale mohlo by jít o varovný signál, protože jachty IMOCA mají one design stěžeň. Nejspíš ale půjde o různé závady, protože Bureau Vallée 3 má za sebou Vendée Globe, kdežto 11th Hour Racing Team Alaka´i je novou lodí.

Z dalších technických problémů je třeba zmínit trimaran Sodebo Ultim 3, který se kousek od Madeiry srazil s UFO a musel se zastavit na ostrově k opravám. Pro Thomase Covilla a Rouxela velká smůla, v té době pluli na 2. místě.

Závod nebyl netradiční jen v Biskaji. V současné chvíli se severozápadně od Kanárů pohybuje tlaková níže a pasát je jen slabý. Vítr se drží jen v úzkém pásu podél africké pevniny. Celá závodní flotila tak proplouvá mezi Kanáry a za nimi se vytváří vláček jachet, které plují podél Afriky, velmi blízko pobřeží.

Ultime

V kategorii Ultime odpovídá situace na trati předstartovním očekáváním. Vede Maxi Edmond de Rothschild Francka Cammase a Charlese Caudreliera. Ze trimaranů na startu je tento nejstarší. Prodělal ale mnoho změn, stále je vylepšován, a kromě vynikajících výkonů je osvědčený a v rámci možností i spolehlivý. Na druhé místo se probojoval Banque Populaire XI. V rovníkových tišinách se týmu podařilo dohnat ztrátu a díky západní variantě trasy si stále drží rychlost. SVR Lazartigue ztratil v tišinách.

IMOCA

Vedoucí jachty IMOCA jsou nedaleko Kapverd. Řeší problém, kudy dále. Plují těsně u Afriky a potřebují se dostat na západ proto, aby se dostaly na místo, kde jsou rovníkové tišiny nejméně aktivní. To je cca o 8° zeměpisné délky dále na západ.

Pořadí na čele se nyní často mění. O vedení se přetahují Apivia a Linkedout. V současné chvíli je na tom lépe Apivia.

Ocean Fifty

Jedinou třídou, která si nyní užívá opravdický pasát, jsou trimaran Ocean Fifty. Jihozápadně od Kapverd letí vstříc rovníkovým tišinám rychlostí mezi 20 a 30 uzly. Tomu se říká champagne sailing. Na čele letí Primonial Seba Roguese a Matthieu Soubena. Mají bezpečný náskok na soupeře téměř 200 mil.

Class 40

Čelo nejmenší startující třídy proplulo mezi Kanáry a míří k africkým břehům. Mezi ostrovy jsou akcelerační zóny, kde vítr sílí, ale také oblasti s větrným stínem za vysokými vrcholy. Těm je třeba se vyhnout. Tato místa se slabším větrem se táhnou až několik desítek mil daleko. Za normálních okolností se jim závodníci snaží vyhnout a plout západně od souostroví, ale tentokrát tuto možnost neměli, proto musí riskovat. Na čele pluje s minimálním náskokem Redman Antoina Carpentier a Pabla Santurde Del Arco.

Polohu lodí najdete zde.

 

Na horu