Co se děje u Finisterre?
Mys Finisterre je důležitým místem každé regaty vedoucí na jih Atlantikem. Také tentokrát při Transat AG2R zamotal pořadím. Stěžovat si ale nebudeme, Milan Koláček s Pierrem Brasseurem vsadili na správnou kartu a šli dopředu. Co se ale bude dít dále?
Finisterre na severozápadě Pyrenejského poloostrova míchá počasím, nebo alespoň větrem ve svém okolí. Vítr u mysu jednou sílí, jednou slábne. Navíc je zde hustý provoz nákladních a rybářských lodí. A do toho občas padne mlha. Žádná sranda.
Pro závodníky je zde překážkou také systém rozdělené plavby. Dávno pryč jsou časy, kdy si s ním nikdo hlavu nelámal. Dnes stačí porušit hranici systému o 50 metrů a přijde tvrdá penalizace.
Proč západní cestou?
Vítr tentokrát u mysu slábnul, proto bylo třeba objet systém rozdělené plavby ze západu. Na to naše dvojice sázela již delší dobu. Vyšlo to a to znamenalo posun dopředu na sedmé a později dokonce šesté místo. To je vynikající úspěch, Milan s Pierrem jako nejlepší nováčci drží krok celou špičkou.
Jak to bude vypadat dále?
Pruh slabšího větru se táhne na jihozápad od Finisterre. Zatím je dobré se držet na jeho severní straně. Postupně se bude vyplňovat a vítr následně bude silnější u pobřeží. Dá se tedy předpokládat, že přijde halza a startovní pole se přiblíží k Portugalsku (je to jen odhad bez routingu, který by byl vytvořen navigačním programem). Dále to bude o letu na jih. Vítr bude silný, na hranici použití velkého spinakeru. Půjde o fyzicky a psychicky (hlavně v noci) náročnou plavbu. Vzhledem ke střednědobému meteorologickému výhledu se zdá, že trasa za Kanáry povede daleko na jih až ke Kapverdům.
Polohu lodi najdete zde.