Výuka navigace v 21. století
Možná to je dobrá zpráva, možná špatná. Navigace se postupně přesouvá z mapy do elektronických pomůcek. A praxe dávno předběhla teorii. Ruku na srdce, kdo z nás nepoužívá při plavbách elektronické navigační pomůcky. Ať již navigační plotter nebo nějakou aplikaci na mobilu či tabletu.
Díky bouřlivému vývoji těchto systémů a zejména díky aplikacím typu Navionics, iSailor, iNavX, C-map a mnoho dalších, které pro mobil či tablet stojí zlomek toho, co papírové námořní mapy, došlo v posledních několika letech k masivnímu užívání elektronické navigace na úkor klasické, nebo chcete-li papírové navigace.
Pomiňme diskuzi, jestli to je dobře nebo špatně. Je nezbytné, aby se výuka a na to navazující zkoušky s touto skutečností vyrovnaly. Ministerstvo dopravy, jako garant řádného vzdělávání nových velitelů námořních jachet, pod jehož jménem se následně konají zkoušky velitelů námořní jachty v kategoriích A, B a C, by mělo na tento posun náležitě reagovat.
Jen namátkovým výběrem je potřeba do sylabu kurzů a na to navazujících zkoušek zahrnout následující termíny:
- rastrová versus vektorová mapa
- SOG – speed over ground
- COG – course over ground
- CTS – course to steer
- XTE – cross track error
- VMG – velocity made good
- a mnohé další
V zásadě je jedno, který software nebo plotter používáte. S těmito pojmy se setkáte ve všech systémech.
Stávající „Doporučení pro výcvik“ zahrnuje jen krátkou zmínku o systému GPS a plavebních bodech v rámci „C“ a o trochu více v rámci „B“ průkazu. Britský RYA elektronickou navigaci zahrnuje do výuky teorie již v základním kurzu Day Skipper na relativně podrobné úrovni včetně simulátoru navigačního plotteru. Myslím, že je čas, aby se k tomuto trendu postavil čelem také Námořní úřad a jednotliví instruktoři jachtingu a zkušební komisaři.
Dobrý vítr
Honza Onheiser
Zkušební komisař a jachetní instruktor u MDČR, RYA cruising instructor