Větší klid při couvání k molu
Vojtěch Sládeček

Větší klid při couvání k molu

Přistávání s lodí v přístavu patří mezi největší strašáky trápící začátečníky, které dovedou pozlobit i zkušené. Jistota přichází se zkušeností, ale také s dostatečným drilem. Základem je vždy pečlivá příprava lodi a správné rozdělení funkcí.

Pro začátečníky je snazší do užších míst v marínách s lodí couvat. Tedy popasovat se s  prop walkem v širších místech, získat rychlost na zpátečku a tím i kontrolu nad lodí. Výhodou je, že v případě nutnosti úniku (např. vyplouvá loď, které jste si nevšimli) se s lodí rozjíždíte dopředu, kde je prop walk okamžitě eliminován účinkem kormidla a vy tak máte nad lodí okamžitou kontrolu. Pokročilejší mohou využívat prop walk pro efektivnější otáčení lodi v užších prostorech.

Při samotném couvání je dobré si uvědomit několik důležitých věcí. Vše vychází z dobré pozice kormidelníka. Ta by měla být taková, aby bylo možné pohledem kontrolovat prostor před zádí, tedy kam směřuje loď a i to, kam se stáčí příď lodi. Většinou je dobré si sednout na bok kokpitu, odkud je dobrý výhled, kde kormidlo prochází mezi nohama a jednoduše dosáhnete na plynovou páku (pokud to umožňuje řešení dané lodi).

Při zpátečce je důležité s kormidlem ručkovat, nenechat ho volně protáčet, a hlavně ne do maxima, kde se může poškodit kormidelní mechanismus. Musíme si uvědomit, že náběhová strana proudnice je na opačné straně, než je osa kormidla. Tudíž ho proud strhává při zatáčení na stranu a kormidlo je těžší na ovládání.

Pro finální příjezd k molu je dobré počítat se setrvačností plavidla. Když mám adekvátní rychlost pro dané podmínky, nasměruji loď do mezery a pro lepší kontrolu zastavení je dobré cca půl lodní délky před molem vyřadit, počkat chvilku v neutrálu a již zařadit pomalý přední chod. Loď pluje setrvačností stále dozadu, netrápili jste převodovku rychlým přechodem na přední chod, ale máte už zařazeno, tedy připraveno na přidání plynu pro úplné zastavení.

Pak už jen se snižující se vzdáleností mezi lodí a molem postupně přidáváte na otáčkách vpřed, až do úplného zastavení. Důležité je včas přestat s předním chodem, abyste se od mola zase nezačali vzdalovat. Uvidíte, že tento drobný detail vám celý manévr značně usnadní.

Mnoho dalšího o přístavních manévrech se dozvíte v knize Přístavní manévry

 

Na horu