Trimování jednoduše - trim ve slabém větru?
Vojtěch Sládeček

Trimování jednoduše - trim ve slabém větru?

Poplujeme na motor, nebo na plachty? To závisí ve slabém větru na tom, jestli jsme schopni jachtu správně vytrimovat. Co vše je třeba udělat pro to, aby to jelo i za slabého větru?

Naklonit do závětří

Při slabém větru je třeba vyvážit loď do závětří. Posádka a materiál mají tedy jasné místo. Co je neméně důležité, je zatížit co nejvíce příď lodi. Proč příď? Protože má nejmenší smáčenou plochu, a tudíž nejmenší odpor. Čím více se podaří dostat širokou záď z vody, tím rychleji loď pojede.

Plachty

Plachty je dobré nepřepínat. Sázíme na plnější profil, který bude ve slabém větru výkonnější. Mám tím na mysli, že nemusíme přehnaně dotahovat otěže. Plachta nebude tak plochá a bude mít větší tah.

Výtahy

Povolenými výtahy dostaneme břicho plachet více dozadu a na klidné vodě budeme moci plout ostřeji. Na předním lemu můžeme vidět náznaky horizontálních vrásek. Backstay necháme volný, stěžen chceme mít co nejrovnější.

Twist

Je dobré respektovat twist na plachtách, výrazněji se nám totiž bude projevovat změna směru větru u hladiny a u vrcholu stěžně. Toho docílíme posunutím otěžového vozíku hlavní plachty do návětří a povolením otěží a kikingu.

Břicho

Outhaul můžeme nechat mírně volnější, plachtu břichatější. Plnější profil má větší výkon. S povolením outhaulu ale jen opatrně. 

Neběhat po palubě, nemrdat kormidlem

Omezíme pohyb posádky a snažíme se o minimální pohyby kormidlem. Musíme si uvědomit, že každý pohyb kormidlem kvůli odporu ve vodě zpomaluje loď.

Rychlost!

Důležité je neztratit rychlost. Jakmile se loď rozjede, vytváří si silnější zdánlivý vítr, protože se rychleji pohybuje proti vzduchové mase. A díky svému pohybu si vytvoří rychlejší vítr, který pak odvádí potřebnou práci v plachtách.

Na horu