Plavba západním pobřežím Švédska, 1. díl
Pokud máte naši nejběžnější jachtařskou destinaci už proplutou a přemýšlíte kam se vydat dál, možná by vás mohlo zaujmout rozmanité pobřeží západního Švédska. Jedná se o velmi pestrou destinaci, která je navigačně zajímavá a v případě nepříznivého počasí nabízí nekonečné množství chráněných cest mezi ostrůvky.
Cesta
My jsme se do Švédka vydali po vlastní ose s naším Seascapem na přívěsu, přepluli jsme trajektem z německého Rostocku do dánského Gedseru, poté přejeli most mezi Kodaní a Malmo a pokračovali do městečka Marstrand, které je asi 30 km severně od Goteborgu. Na cestě se platí jen trajekt (200 EUR auto a velký přívěs) a most do Švédska, pro osobní automobily (cca 60 EUR). Jinak jsou veškeré dálnice v Německu, Dánsku i Švédsku zdarma.
Cena marín
Marstrand je Mekka závodního jachtingu, pořádá se zde mnoho závodů a krásnému městečku dominuje veliká pevnost, která je i z dálky vidět po celém pobřeží. Všechny maríny jsou zde výborně vybavené, čisté a cenově vycházely s osmimetrovou lodí na 300-600 CZK na noc.
Plán plavby
Foto Vojtěch Sládeček
Smögen
Plán plavby byl velmi pohodový. Nechtěli jsme honit námořní míle, ale co nejvíce poznat krásy této pestré oblasti. V závislosti na počasí, jsme chtěli doplout do národních parků mezi Goteborgem a Oslem. Obrovskou výhodou této destinace, je nespočetné množství zátok, městeček a přístavů, kde se člověk může kdykoliv schovat. Přílivy jsou zde minimální, na otevřeném moři je proud o síle 1,5 - 2 kts , který teče na sever.
Navigačně náročné
Navigace je zde o něco náročnější, je vždy dobré si udělat kvalitní přípravu a mít připravené záložní zařízení GPS s mapovými podklady. Přímo na místě v jachtařských obchůdcích je pak možné si koupit papírové mapy celé oblasti. Navionics v celé oblasti funguje perfektně, vše je dobře zaznačené a trasy bylo možné dobře naplánovat. Ani jednou jsme se nesetkali s tím, že by v mapě něco nesedělo, chybělo nebo bylo jinak.
Rezervace marín
Některé maríny jsou poměrně velké, ale místo se většinou vždycky našlo. Velmi často se však stojí bokem k ostatním lodím a člověk si při odchodu na břeh udělá menší rozcvičku, než se promotá přes tři, čtyři, pět vyvázaných lodí. Pro rezervaci místa je také dobré využít aplikaci www.dockspot.com. Je ale potřeba místa zamluvit s větším časovým předstihem. Často se setkáte i s klasickým mooringem, vyvazovací bojí místo moorigu, nebo kůly ve vodě. Tedy podmínky ideální na vyzkoušení si nových technik přistávání s lodí. Za návštěvu určitě stojí ostrovní městečka Karingon, Molosund a pevninská Fjallbacka. Z přírodních parků doporučujeme Vaderoarnu a Kosteroarnu. Nespočet míst na kotvení, chráněné, ale navigačně složitější vody, krásná severská příroda.
Levná oblast. Pro Nory!
V celé oblasti je velké množství lodí. Překvapilo nás, že jsme potkávali mnohem více norských lodí, než švédských. Ale bylo nám vysvětleno, že pro Nory se jedná o letní destinaci, kde je mnohem lepší počasí a navíc jsou zde ceny až dvojnásobně nižší. Lodě jsou většinou majitelské, všichni lidé jsou milí a usměvaví, se vším rádi pomohou. Výjimkou nejsou ani dlouhé hovory o tom, jak se sem dostala česká loď…Byli jsme prý trošku za exoty…
Pokračování v pondělí