PASCAL BIDÉGGORY, jaké je nové Figaro
Přinášíme vám na pokračování rozhovor, který s Pascalem Bidégorrym udělal francouzský server Tip & Shaft. Mluvili o nejrychlejších trimaranech, o Ocean Race, o Figaru a Class 40.
Poté, co jako navigátor týmu Dongfeng zvítězil ve Volvo Ocean Race, strávil Pascal Bidégorry zbytek roku tím, že pomáhal mladému francouzskému jachtaři Arthuru Le Vaillant připravit jeho Class 40 na Route du Rhum. Ve spolupráci s Le Vaillantem pokračuje i nyní při tréninku na Figaru. Na konci března se dvojice zúčastní prvního závodu Sardinha Cup. Bidégorry, jachtař původem z Baskicka, však zároveň shání sponzory, kteří by ho podpořili na největších a nejrychlejších trimaranech Ultim. Uvažuje se však o něm jako o jednom z možných nástupců Sébastiena Josseho za kormidlem trimaranu Gitana. A o všech těchto tématech s námi pohovořil.
Jak jste se dostal k Figaro 3 Arthura Le Vaillanta?
Poznal jsem ho už dávno prostřednictvím jeho. Žijeme oba poblíž La Rochelle, nedaleko od sebe. Spolupracoval jsem s ním už minulý rok, když se se svou Class 40 připravoval na Route du Rhum a potřeboval pomoci s vyladěním výkonu a s počasím. Protože teď potřebuje pomoci s Figaro 3, pokračujeme ve spolupráci i v této sezóně. Ladsíme loď a s výrobcem plachet a s Incidence se snažíme vyvinout optimální plachty.
Povězte nám o té lodi: poznal jste Figaro 1, pak i Figaro 2. Jaká je Figaro 3?
Není špatná. Myslím, že to bude vcelku náročná loď. Právě teď provádíme zkušební jízdy a člověk si brzy uvědomí, že stačí, aby jen na několik vteřin zvedl hlavu a přestal se soustředit, a už je v porovnání s ostatními pomalejší. Loď vyžaduje neustálé soustředění, hlavně proto, že se chová opravdu neutrálně, co se kormidla týče. Jakmile spustíte oči z čísel, brzy to začne být komplikované. Jinak je trup moderní. Ale pokud jde o foily, nedá se říci, že by loď zrovna letěla. Ale jen co dosáhnete určité rychlosti, je vám jasné, že fungují. Zkoušeli jsme to s nimi a bez nich. A bez nich plujete mnohem pomaleji. A když přidáte plachtu, celá ta hra se ještě zkomplikuje. Musíte najít ty správné kombinace mezi genakerem, malým spinakerem a velkým spinakerem.
Bude sólová plavba na Figaro 3 obtížná?
Její trup je velmi stabilní a má dvě kormidla, takže dobře poslouchá. Ale pokud jde o to, jak ji přimět podávat konzistentní výkon – výběr plachet a kurzů a různé volby a strategie, bude to zajímavé. A zatím jsme neměli Code Zero. Na stoupačku v desetiuzlové bríze se můžete odchýlit, využít ji a plout rychleji. Takže je to zajímavé. Po patnácti letech, kdy na Figaro 2 všichni konečně pluli stejnou rychlostí, používali stejné plachty ve stejnou chvíli a stejně se připravovali, to teď bude zas mnohem otevřenější. A Sardinha Cup se bude La Solitaire délkou závodu dost podobat, jen na to budeme dva. Ještě toho spoustu neumíme. Pořád jsme ještě úplně nezvládli halzy. A pokud jde o autopilota, loď zpomalí, když ho pustíte, takže La Solitaire bude opravdu tvrdý závod! V některých etapách tam budou úseky, bude potřeba vydržet za kormidlem za každou cenu, protože jinak ztratíte spoustu času.
A proč vlastně tuhle sezónu vynecháváte?
No teď je to trochu otravné, ale protože sháním peníze, bylo by složité dělat obojí zároveň. Nemůžete být všude a potřebujete se soustředit na jednu věc. Dobře vím, že když chcete uspět ve Figaru, musíte se tomu věnovat na sto procent, jinak to prostě nevyjde. Ale jestli to skončí tak, že příští rok nebudu mít co dělat, to so ještě ukáže. Neznepokojuje mě to, tenhle rok budu plachtit ažaž.