L30 a World Offshore Championship (1.díl)
World Sailing, mezinárodní jachtařská federace, potvrdila, že první World Offshore Championship proběhne v říjnu 2020 a odehraje se ve Valletě. O dva týdny později oznámila, že soutěž se pojede na L30. Mohlo by jít o náznak toho, na čem se pojede offshore na olympiádě v Paříži v roce 2024.
World Offshore Championship se měl odehrát v průběhu roku 2019. Nakonec proběhne v říjnu 2020 ve Vallettě.
K odkladu došlo zřejmě i kvůli potížím, do nichž se World Sailing během příprav tohoto úvodního ročníku dostala. Organizace OC Sport, která byla vybrána jako pořadatel závodu, svoji účast odvolala, jak uvedl Hervé Farvé, a to hlavně kvůli výběru lodi.
International Sailing Federation se rozhodla zorganizovat světový šampionát smíšených dvojic na Maltě a spojila ho s již existujícím závodem Rollex Middle Sea Race: závod se odehraje na stejné, 606 mil dlouhé trase, která však může být v závislosti na podmínkách zkrácena. Zúčastní se dvacet států včetně Malty, která se kvalifikovala automaticky. Když jsme se zeptali na samotný kvalifikační systém, World Sailing sdělila: „World Sailing vyvíjí kontinentální kvalifikační systém. Bude zahrnovat dané kvóty pro každý kontinent. Na světový šampionát v roce 2020 se tak budou moci pokusit kvalifikovat týmy ze všech kontinentů. Kvalifikační systém bude představen poté, co budou na pololetním setkání v Londýně v roce 2019 přijata nezbytná rozhodnutí.
Poté, co byl vyhlášen světový šampionát na Maltě, World Sailing dále oznámila, že závod bude probíhat na lodích typu L30 One Design, s nímž přišel Rodion Luka z Ukrajiny, vítěz stříbrné medaile na olympiádě v Aténách v roce 2004 na 49er. L30 navrhla firma Justin Yacht Design Slovince Andreje Justina, který už má na kontě i RC44, a staví se ve dvou loděnicích na Ukrajině a ve Slovinsku.
Proč rozhodli právě takto? Je jasné, že L30 byla vybrána díky nedostatečné konkurenci. World Sailing, která při vyhlašování soutěže uvedla, jaké by měla mít požadovaná loď parametry, prohlásila, že Dehler nabídl svou Dehler 30 OD, kterou ale znal jen málokdo z lidí v rozhodujících pozicích. Pokud jde o Bénéteau, firma byla toho názoru, že finanční aspekty dodávky lodí budou příliš riskantní a s Figaro 3 se tak o zakázku neucházela. Na rozdíl od L30 One Design, jak vysvětlil výkonný ředitel firmy Sergey Cherny: „Když vyhlásili požadavky pro Offshore World, zjistili jsme, že naše loď uvedená kritéria splňuje. Spojuje v sobě v každém ohledu slušný výkon při offshore, snadnou manipulaci i nekompromisní one-design, a při ceně pod 90 tisíc euro za loď připravenou k závodu také dostupnost pro široké spektrum jachtařů po celém světě. Cena standartní L30 je pak 68,615 euro bez daně.“
Charles Caudrelier z Francie, který zvítězil v minulém ročníku Volvo Ocean Race, ji v červenci vyzkoušel v Holandsku pro OC Sport. „Celý den jsem plachtil na klidném moři za slabého větru. Loď byla původně navržena pro plavbu na jezeře, má pěkný trup. Je mimořádně lehká a za mírného větru rychlá, snadno s ním vyplujete a je dobře navržená. Jen pár věcí mi vadí, například dvě kormidelní kola, ale jinak je to pěkná závodní loď a plachtit na ní ve dvou je snadné. A protože je velmi lehká, řekl bych, že ti, kdo přijdou z prostředí olympijského jachtingu, ji budou zvládat stejně dobře jako ti, kteří jezdí offshore.“ Caudelier však uvažoval i nad tím, jak se bude L30 chovat během závodu na oceánu: „Vyplujeme v téhle úzké lodi, která není ani příliš pevná, ve větru o pětatřiceti uzlech a ve vlnách deset stop vysokých? O tom pochybuji. Než jako skutečná loď na offshore mi L30 připadá spíš jako loď navržená na závodění kolem bójí, která se může pro offshore závody upravit. Podobá se spíš Farr 3 než Figaru.“ Na otázku ohledně jejích vlastností při offshore nám designér této one-design lodi Sergey Cherny odpověděl: „Rychlostní rekord 24.7 uzlů byl dosažen na rozbouřeném moři v 34 uzlech TWS. Loď má výjimečné vlastnosti ve slabém větru a při třech uzlech TWS dosahuje rychlosti 3,8 uzlů.“