Hezké starosti týmu Benemedo
Prvním ze čtenářů, který se s námi podělil o své loňské zkušenosti, je Johan, tedy Jan Hirnšal.
Máme za sebou konec roku a při různých příležitostech se mě kamarádi často ptají: „Jaká byla sezóna?“
Za sebe musím říci, že se toho povedlo opravdu hodně, i když počet absolvovaných závodů by spíš naznačoval velmi klidný rok. Předně, už od listopadu 2015 jsme měli objednanou novou loď s termínem dodání koncem května 2016, což se nakonec povedlo až v srpnu. Měli jsme hodně co dělat, abychom stihli první plánovaný závod, kterým byl Thousand Island z Rijeky do Černé Hory a zpět, kam jsme již byli přihlášení.
Celá řada otázek
Ale samotným objednáním lodě to vše teprve začíná, zvláště u těch závodních. Výběr není jednoduchá věc a ještě složitější je to s vybavením. Teď nemám na mysli talíře, lžíce, hrnečky a podobné určitě důležité věci, ale konfiguraci lodě podle toho, jakého druhu závodů se chcete zúčastnit a k jakému jiném účelu vám loď bude sloužit. Pak teprve nastane série kompromisů týkající se hmotnosti vybavení a přijdou otázky typu: jestli bude v lodi lednice, boiler, sprcha, kolik baterií bude potřeba, nebo například z jakého materiálu budou tanky na naftu a pitnou vodu.
Co je na výběr?
Dalším důležitým bodem je elektronika. Nejde o to koupit první, kterou vám někdo nabídne, ale takovou, která vám bude ukazovat data bez chyb. A s lítostí musím konstatovat, že to, co vidíme běžně na charterových lodích, je skoro k ničemu. Informace na displejích jsou zpožděné a většinou hodně zprůměrované. O svém zpomalení se dozvíte s velkým časovým prodlením. A to pro závod není zrovna dobře, uvědomíme-li si, že s tím souvisí i informace o úhlu větru a kompasový kurz. Ať už vám bude v této oblasti kdokoliv radit, vždy budou všichni svůj produkt srovnávat s B&G. Tady byla volba jednoduchá už proto, že již několik let působím jako certifikovaný technik, a tak dát dohromady sestavu pro naši loď bylo snadné. Malá nápověda, to nejdůležitější se skrývá uvnitř lodě a není to vidět.
Plachty
Až teď jsme se dostali k motoru celé lodě, a to je oplachtění. Každý už dnes zná největšího výrobce North Sails, vždyť také za marketing může utrácet nejvíce peněz. Pravda je, že v každé lodní třídě se velmi dobře prosazuji i menší výrobci plachet, mnohdy s technologii novější než tradiční výrobce. Asi se v menším měřítku dá rychleji zavádět inovace. My jsme chtěli jít dál a zvolili jsme One sails s technologií 4Tforte, která prodlužuje životnost plachet, jsou lehčí, a tím i rychlejší. V neposlední řadě rychlost jejich servisu je bezkonkurenční třeba i na takových místech jako je Malta.
Stěžeň
Pro rychlost lodě je důležité vybrat i stěžeň, ráhno a případně spinakerový peň nebo bowsprit. Tady je potřeba dát také pozor při výběru, zejména v materiálu stěžně s ohledem na hendikep. Pokud budete převážně jezdit offshore navigační regaty s hendikepy IRC, pak pro vás bude dobrou volbou karbon. Pokud jako my ORC, raději jsme volili stěžeň z duralu a ráhno, peň a bowsprit z karbonu, kdy jasná volba padla na firmu Compotech, která nám ve všech požadavcích vyšla absolutně vstříc.
A v neposlední řadě jsou to lana a různé průvlaky, kladky a kladkostroje, které jsou v mnoha případech potřeba si i vymyslet. Na stěhy jsme použili místo nerezu syntetiku.
Pořád je co dělat
Vlastně i teď, když jsme s lodí absolvovali první 3 závody, je pořád co dělat a zlepšovat. Už teď máme tip na zrychlení naší lodě, které připravujeme na novou sezónu, kdy se pokusíme vše vyladit do Mistrovství světa v Terstu. Už příští měsíc, až se uklidní zimní sněhová vlna i v Itálii, se bude znovu sundávat kýl, který byl nepřesně uložen.
Pro nás je to nový příběh se všemi tajemstvími, který bude ještě dlouho pokračovat a nám přinese spoustu důležitých zkušeností. Chci poděkovat vám všem, kteří nás sledujete, a popřát vám do nového roku aspoň dva nové příběhy, které vám budou dělat radost.