Elektronický plyn na lodi
Vojtěch Sládeček

Elektronický plyn na lodi

Místo bowdenů mezi řadící pákou a motorem jen elektronika. Elegantní, moderní, snadno instalovatelné. Ale elektronické. A to může být a je zdroj potíží.

Na poslední charterové plavbě jsem se opět setkal s elektronickým ovládáním motoru. Jedná se o zařízení, které se tváří elegantně a nadčasově. Využívá elektronickou komunikaci s motorem, konkrétně se vstřikovacím čerpadlem a s převodovkou. Ovládání úplně postrádá jakékoliv mechanické propojení řadicí páky s motorem, tedy zde nenajdeme ani jeden ovládací bowden.

Je třeba si zvyknout

Už na samotné ovládání je třeba si zvyknout. Po nastartování je nutné ovládání motoru aktivovat pomocí tlačítka, aby bylo možné zařadit. Stejně tak, pokud chceme například volnoběžné otáčky pro dobíjení, nebo vytahování kotvy, mačkáme další tlačítko. Největší rozdíl je však v ovládání, tedy v konkrétním zařazení rychlosti. Systém má poměrně velkou prodlevu mezí tím, kdy zvolíte rychlost a kdy se rychlost fyzicky na motoru zařadí. To vás může poměrně nepříjemně překvapit při prvním zajíždění k molu. Na řadící páce zařadíte rychlost, počítáte jedna, dva… No, skoro do tří. A pak se teprve zařadí. Na to je tedy dobré si dávat pozor.

Sklopná vrtule a potíže

Na naší charterové lodi byla sklopná vrtule. Tedy po vypnutí motoru by se měla zařadit rychlost, aby došlo k zablokování a vrtule se mohla sklopit. První dva dny vše fungovalo bez problémů. Další den se po vypnutí motoru a plavbě na plachty vrtule pořád točila.

Ano, běžně nijak složitá situace, na páce se zařadí zpátečka a je klid. Jenže ne zde. Jakmile totiž motor vypnete, ovládání přestane fungovat. Tedy můžete si s řadicí pákou dělat, co chcete, ale rychlost nezařadíte. Systém má asi nějaký přednastavený mód, který nám prostě přestal fungovat. Tedy se nám sklopná vrtule pořád točila.

Restart

Z jiné plavby pak mám zkušenost, že jsme chtěli vyplouvat první den z maríny. Vše se nachystalo, motor byl nastartovaný, stačilo jen zařadit a vyrazit. Jenže elektronika se rozhodla, že se zařadit nemůže. Prostě nám blikal nějaký error a nešlo s tím nic dělat. Po desítkách minut různého nastavování, obvolávání techniků atd. pomohla jediná věc a to tvrdý restart všech systémů na lodi. Museli jsme vypnout všechny baterky, všechny systémy, počkat pár minut a zase vše nahodit. Teprve potom se převodovka vzpamatovala.

A to byl krásný slunečný den bez větru v maríně…

Ani si nechci představovat situaci, kdy potřebujeme někdy v noci nouzově přejet někam do bezpečí, fouká 30 uzlů, chceme jen vytáhnout kotvu a odjet pryč. A paní převodovka se prostě rozhodne, že se nikam nejede.

Nová doba

Ano, doba je jiná, technologie jsou všude kolem nás, motorové čluny to mají, vývoj nezastavíme... Často jsou to krásná a elegantní řešení, která vypadají skvěle na lodních výstavách, nebo v nablýskaných marínách.

Hodí se ale opravdu do drsného námořního světa, kde je vše promáčené slanou vodou a v nouzových situacích jsme často rádi za jednoduchá funkční řešení?

Podle mě to prostě na plachetnice nepatří. Minimálně na své lodi bych takové technologie mít nechtěl. Zvlášť na jednom z klíčových ovládacích prvků.

 

Na horu