Skandinávský problém v Pacifiku
Jan Koukal

Skandinávský problém v Pacifiku

V Tichém oceánu, asi 300 mil východně od souostroví Markézy, se 8. dubna potopila loď Arcona 460 IdaLina. Posádka, již tvořil švédský manželský pár, z paluby stihla uniknout na záchranném ostrůvku a později byla zachráněna další švédskou lodí plující v oblasti. Zkázu jachty IdaLina přitom stihla zdokumentovat videozáznamem. Způsobila ji havárie kormidla dodaného dánskou společností. Švédská loděnice již případ vyšetřuje.

Příčinou potopení lodi byla trhlina v trupu, kterou dovnitř pronikalo více vody, než bylo v kapacitních možnostech dvou bilge pump. Posádka zároveň nebyla schopna trhlinu o velikosti 15 cm nijak ucpat. Záhy situaci vyhodnotila jako kritickou a zahájila přípravy na evakuaci do záchranného ostrůvku. Část akce zachycuje video pořízené posádkou.

Díra v trupu vznikla následkem havárie kormidelního systému. Zařízení pochází od dánského výrobce Jefa, který je známý kvalitou svých výrobků. Na videu, které natočili majitelé, je v prvních vteřinách vidět, že hřídel kormidla je zlomená. Tato nabytá volnost hřídele způsobila extrémní tlak v místě spodního ložiska, které je zalaminované přímo do trupu a je schopné vyrovnávat kmitání v rozsahu maximálně jednotek, nikoli desítek stupňů. Ložisko tlak nevydrželo a vytrhlo se z trupu.

Loděnice Arcona Yachts na incident reagovala prohlášením generálního ředitele Fredrika Malmqvista. Ten vyjádřil politování nad ztrátou jachty a přislíbil vyšetření případu. Nebude to však snadné, protože není jasné, proč se hřídel kormidla zlomila.

Posádku tvořil manželský pár Ingmar Ravudd a Tina Bääth Ravudd. Podle informací zveřejněných na stránce dotačního webu GoFundMe, kterou založil Ingmarův syn Niklas, se snažili jachtu zachránit dvě hodiny, ale vody navzdory veškeré snaze přibývalo příliš rychle. Část videa zachycuje emotivní loučení páru, již naloděného v záchranném ostrůvku, s potápějící se jachtou. Sled dalších událostí již video neobsahuje, ale ztroskotance nakonec zachránila plachetnice Pacific Wind, která se rovněž plavila pod švédskou vlajkou.

Model Arcona 460 měl premiéru v roce 2004 a brzy se stal vlajkovou lodí společnosti Arcona Yachts díky svém plavebním vlastnostem i praktickému uspořádání. Švédští majitelé si na palubě jachty IdaLina připsali úspěchy i v závodním jachtingu, byť v turistickém segmentu. V roce 2021 skončili druzí ve třídě B divize Cruising v transatlantickém závodě ARC. Trať závodu absolvovali za 17 dní, 8 hodin a 41 minut.

Na horu