Nahnutá rovina v námořní dopravě
Daniel Vodička

Nahnutá rovina v námořní dopravě

Hlavní dopravní tepnou mezi Evropou a Asií je již 150 let Rudé moře. Současný průjezd však není pro každého. Zatímco čínské lodě zaplatí na pojištění 0,35 z ceny lodě, ostatní platí 0,5 – 0,75 %.

Pouštní Hútíové už několik týdnů útočí na lodě proplouvající úžinou Bab-al-Mandab, která odděluje Rudé moře od Indického oceánu. Úžina je široká jen 15 mil, proto není k napadání nákladních lodí třeba žádné sofistikované vybavení. Riziko útoku znamená pro rejdaře růst ceny pojistky. Rizikový faktor. Někteří rejdaři zaplatí přirážku a riskují plavbu nebezpečnými vodami. Jiní preferují bezpečnost posádek, lodí a nákladu a volí bezpečnější, ale výrazně delší trasu kolem Afriky.

Jsou však lodě, kterým se rakety pouštních kmenů vyhýbají. Plují pod čínskou, případně pod ruskou vlajkou. Na tyto vlajky zuřící pastevci velbloudů neútočí. A je to nemalá úspora. U plavidla s pojistnou hodnotou 100 milionů USD se jedná na pojistce navíc o 150 000 – 400 000 USD za tranzit. Výhoda rejdařů ze zemí vyučujících marxismus-leninismus je tedy hmatatelná.

Pouštní nomádi tak bojují primitivními zbraněmi proti kapitalistickému zlu a jsou překvapivě úspěšní. Úspěšnější než kdysi Brežněvův Sovětský svaz, Castrova Kuba i Honeckerova NDR. Světové pořádky, na které jsme byli zvyklí, se nám hroutí. vypadá to, že vítězství kapitalismu nebylo definitivní...

Na horu