Chladné dny, bóra pod Velebitem a vibrace na stěžni
Vibrace na stěžni, až se spát nedá. Do toho noční teploty útočící na pobřeží na nulu a pod Velebitem bóra, že se do ní nikomu rozumnému nechce.
To bylo pondělí na kapitánském kurzu v Chorvatsku. Ještě že je na lodích bufík, protože jinak by se kurzanté, kteří jsou v kajutách sólo, moc neohřáli.
Proč stěžeň vibroval s celou lodí?
Foto Dan Přívara
Práce na stěžni začaly až po západu slunce.
První noc se posádka na lodi Dana Přívary příliš nevyspala. Na vrcholu stěžně ve větru něco vibrovalo a vibrace se přenášely přes stěžeň a vanty až do trupu jachty. Příjemná noc to prý nebyla. Za plavby se navíc zjistilo, že numera z windmetru jsou nedůvěryhodná. Proto bylo včera po skončení všech cvičení a manévrů rozhodnuto, že na noc je třeba se připravit lépe.
Losem byl vybrán dobrovolník a ten se za soumraku vydal na vrchol stěžně jedné z lodí. Ukázalo se, že vrtulka windmetru má nemocné ložisko. Protože se ji nepodařilo sundat, přikročilo se k zabránění rotace a z ní vycházející vibrace. To se jako příprava na noc ukázalo dostatečné.
Noc v Brbinji byla, navzdory bóře severně se vyskytující, klidná. Obě lodě se vyvázaly bokem k molu, je to přeci jen nejpohodlnější. Bóra se v přístavu nakonec ani neukázala. Mooringy, odtahující jachty dále od mola, byly zbytečné.
A co bylo včera na programu?
Foto Jiří Pacák
Vyvázání bokem, které mělo bránit přílišnému tlaku na molo.
Plachty, následně zajíždění zádí k molu na mooring, bokem k molu a také na bójku. Pilné cvičení, končilo se až po slunce západu.
Dnes to budou nejvíce plachty. Plavba na plachty, obraty proti větru, obraty po větru. A nějaké zajíždění k molu by se také hodilo.
Uvidíme, jaké přijdou zprávy. Jiří Pacák, jindy hubu nezavře, ale nyní odmítá komunikovat.