Špionáž v Americkém poháru ztrácí na významu
Jan Koukal

Špionáž v Americkém poháru ztrácí na významu

Čluny, drony, ponorky, drahá optika. To vše bylo nasazeno při špionáži v Americkém poháru. Přestože pokukování ke konkurenci patří k tradici této soutěže, týmy od něj upouštějí. Mohou za to změny v regulích, které reagovaly na neúnosnou míru slídění v posledním ročníku AC.

„Klíčové je pochopit a vědět, jakým směrem se konkurence vydává. Čím více informací máte, tím více simulací můžete provést a zjistit, jak si ve srovnání se soupeři stojíte,“ vysvětluje pro německý Yacht Matteo Plazzi z týmu Luna Rossa Prada Pirelli.

Při posledním 36. ročníku Amerického poháru se záliv Hauraki v Aucklandu hemžil tolika loděmi zvědů z různých týmů, že posádky na AC75 pomalu ani nemohly trénovat. Samotným jachtařům pak došla trpělivost a všechny týmy se shodly, že takhle to dál nejde.

Tenhle hon za novinkami u soupeřů ale skončil s novými pravidly. Jejich cílem je omezit výdaje a frustraci týmů ze špehování a také poskytnout divákům možnost co možná nejtransparentnějšího pohledu na vývoj a techniku.

„Špionáž“ se přesouvá na web

Šéfkonstruktér vítězného týmu Emirates New Zealand Dan Bernasconi si změny v této oblasti přál již delší dobu a nyní je s vyzyvateli INEOS Britannia uvádí do praxe: „Měli jsme pocit, že nastal správný čas tento sport otevřít. Tentokrát budou fanoušci přímo u toho, až odstartují AC40-foilery, než v roce 2024 půjdou na start AC75.“

Diváci budou přímo v centru dění díky fotografiím, videím a analýzám, které jsou k dispozici návštěvníkům webu www.americascup.com. Kromě toho, že tato novinka v pravidlech zatraktivňuje závod pro diváky, poskytuje všem týmům cennou službu, díky které týmy ušetří.

Každý obrat a korekce kurzu v každém tréninku na vodě budou monitorovány. Data a snímky budou uploadovány do cloudu, kde si je budou moci všechny týmy prohlédnout a analyzovat. Denně se budou nabírat rozhovory s klíčovými kormidelníky, dalšími členy posádek či designéry.

Letectví i F1

„Největším přínosem této změny je nadšení, které vzbudila mezi fanoušky,“ řekl Ben Cornish z britského týmu. Potenciál pro vylepšování lodí podle něj není zdaleka vyčerpán. Každé kampaně se účastní ti nejlepší světoví designéři a inženýři a snaží se do svých výtvorů promítnout nejnovější poznatky a technologie z leteckého a kosmického průmyslu či Formule 1.

Blíží se doba, kdy týmy začnou využívat právě postavené cvičné a testovací lodě AC40, které budou sloužit k testování komponent a nápadů.

Cornish připouští nezbytnost špionáže: „Samozřejmě se vždycky díváte, jakým směrem jdou ostatní týmy.“ Jenže v nové době transparentnosti v celé soutěži lze očekávat, že týmy toho o sobě budou vědět příliš na to, aby byla šance získat nějaké novinky pokoutně. Rovněž lze očekávat, že výkonnost týmů se ještě více vyrovná a rozhodovat budou detaily.

Jednoznačným vítězem známým již dopředu jsou každopádně fanoušci. Tím si je jist i Bernasconi: „Pro fanoušky z celého světa to bude nejpřístupnější Americký pohár.“

Na horu