Proč napínat zadní stěh
Na jachtách typu cruiser/racer je dopínání zadního stěhu běžné. Tuto možnost ale najdeme i na některých lodích čistě turistických. Proč napínat zadní stěh a kdy?
Co způsobí napnutí zadního stěhu? Záleží na typu takeláže. Vede-li přední stěh až na vrchol stěžně, dopnutím zadního stěhu jen dopínáme stěh přední. My se ale budeme věnovat takeláži, kde přední stěh končí pod vrcholem stěžně. Jedná se například o 7/8 takeláž. Zde dopnutím zadního stěhu ohýbáme stěžeň.
Při ohnutí stěžně dochází k zploštění profilu plachty. Výsledkem je lepší možnost stoupání proti větru v silném větru je zmenšení náklonu jachty a snížení návětrnosti jachty, tedy zmenšení snahy jachty vyostřit proti větru. Sníží se sice výkon plachty, ale již zmíněné klady převáží.
V silném větru se na stoupačce nebojte a stěžeň prohněte. Jachta se bude méně naklánět a povede se lépe na kormidle.