Nebezpečné chvíle u kotevního řetězu
Posádka vytahuje na přídi kotvu, vy stojíte u kormidla. Vrátek se zastaví, divoká gestikulace na přídi, a potom zpráva, že se vrátek rozbil. Co se stalo?
Obvykle není příčinou rozbitý vrátek, ale odfláknutá práce kotevníka. Kotva nyní nejde nahoru ani dolů, fouká vítr a loď s kotvou, kterou vleče po dně, se dává do pohybu. To jsou ošemetné chvíle… Ve vzduchu je cítit nezaměnitelný pach problémů.
K čemu došlo?
K výše zmíněnému problému dochází obvykle na menších jachtách, které mají mělčí a užší kotevny. Při vytahování kotvy se řetěz vrší pod kotevním vrátkem. Když hromada zablokuje spodek vrátku nebo skluzu kotevního řetězu, silný vrátek ještě dodá posledních pár článků, ty se zaseknou a dál už to nejde. Vrátek nemůže řetěz ani vytáhnout, ani spustit. Protože jsou zaklíněné články řetězu tvrdé a síla, kterou kotevní vrátek disponoval, byla až 1000 W, vzniklá řetězoivá skulptura je velmi pevná.
Rychlé řešení
Rukama v této chvíli se zaseklým řetězem obvykle mnoho nesvedeme. Nejjednodušší bývá použití čehokoli na poklepání na řetěz. Může to být ocelová trubka sloužící jako madlo k ruční bilge pumpě.
Opatrnost je ale na místě. Řetěz je obvykle na dobré cestě vyskočit z kotevního vrátku. Proto pozor, aby vám při té příleřitosti nepřejel přes nohy, nebo abyste ho nedrželi rukou. Aby vám řetěz neujel, je dobré si ho před uvolněním na přídi přivázat. Máte-li dobré boty a nevisí-li 100 m řetězu do hlubiny pod přídí lodi, můžete řetez udržet i zašlápnutím.
Nyní odborným poklepem řetěz uvolníte, odhadíte hromadu pod vrátkem, nasadíte ho zpět na vrátek a můžete kotvu znovu vytahovat.
Jak se problému vyvarovat
Při vytahování kotvy je dobré čas od času věnovat pozornost hromadě řetězu pod vrátkem. Pokud je hromada jen kousek pod vrátkem, zastavíme vytahování, odhodíme řetěz pod vrátkem a pokračujeme dále. Takový postup může být třeba několikrát zopakovat.
Pozor!
Pozor na nahýbání se k vrátku ve chvíli, kdy běží. Zvláště s volným tričkem nebo dlouhými vlasy.