Proč mají jachty dvě kormidla
Daniel Vodička

Proč mají jachty dvě kormidla

Dvě kormidelní kola, dva listy kormidel pod hladinou. Laika to může svádět k bláznivým myšlenkám. Obvykle nesprávným. Proč jsou kormidla na moderních jachtách dvě?

Část odpovědi na dvojicí listů i kormidelních kol je stejná. Na vině je šířka lodě, která stále roste. To je ale jen část odpovědi. Podíváme se na problematiku detailněji.

Dvě kormidelní kola

Dvě kormidelní kola jsou dnes standardem i na jachtách pod 10 metrů. Svoji roli hraje šířka a pohodlí.

Foto Pavel Nesvadba

Foto Pavel Nesvadba

Beneteau First 47.7 měl jen jedno kormidelní kolo a jeden list kormidla.
Jedno kormidelní kolo bylo v dávných dobách standardem i na velkých jachtách. Sportovní First 40 vyráběný ještě v roce 2016 měl jen jedno kormidelní kolo. To není ani deset let a jak se vše změnilo. Dnes bereme dvě kola jako normu.

V posledních desetiletích roste šířka jachet. Celková i šířka na zádi.

Prohlásíme-li, že plachetnice je určena k plachtění, v takovém případě je dobré, aby kormidelník viděl na přední plachtu. S malým kormidelním kolem na ni moc neuvidí. S rozšiřujícími se jachtami bylo možné zvětšovat kormidelní kolo a tím zlepšovat výhled na přední plachtu. S průměrem kormidla se ale zhoršoval průchod na záď. Vzhledem k tomu, že jachet bylo pár a v přístavech se stálo bokem, nebyl to velký problém. Pak ale narostl počet jachet, v přístavech začalo být nutné stát zádí a u jednoho kormidla vznikl problém s jeho obcházením. Velké kormidelní kolo překáží.

Ve světě závodních jachet byl problém šířky a výhledu vyřešen. Kormidelní kola byla dvě, aby bylo vidět na plachty. A řešení začalo protékat i do světa cruisingového jachtingu. Dnes je to běžné a nástup na palubu je pohodlný.

Důvodem pro použití dvojice kormidelních kole je tedy již zmíněná šířka a pohodlí. U sportovních lodí hraje velký vliv výhled na plachty a vyvažování.

Navíc je tu ještě jeden důvod, který se může zdát podružný, ale z obchodního hlediska má mimořádnou důležitost. J to jako s pruhy na adidasu. Čím víc kormidelních kol, tím více jachta. A to prodává.

Dva listy kormidel

Foto Pavel Nesvadba

Foto Pavel Nesvadba

Na jachtě se dvojicí kormidelních listů nemůžeme počítat s prop washem. Proud vody od lodního šroubu proběhne mezi kormidly.
Dva listy kormidel mají také souvislost s šířkou na zádi. V náklonu se jeden list kormidla zvedá z vody a je třeba aby byl delší. To ale znamená větší namáhání konstrukce kormidla, nutnost zpevnění jeho uchycení. Navíc je delší kormidlo zranitelnější. Ve velkém náklonu se dále zmenšuje jeho účinnost a jachta v extrémních podmínkách nekontrolovaně vyostřuje.

Tyto problémy řeší dvojice kormidelních listů, které jsou navíc instalované šikmo. V náklonu je jedno kormidlo vždy ve vodě, nemusí být dlouhé, je méně namáhané, i v extrémech má kormidelník jachtu více v ruce. 

Samé plusy pro dva listy kormidel? Ne tak docela. Je tu jedno velké mínus. Při manévrování na motor lodi s dvojicí kormidelních listů chybí prop wash. Tedy možnost stočit jachtu posláním proudu vody lodním šroubem na vytočené kormidlo. To je výborný pomocník v přístavech.

Foto Pavel Nesvadba

Foto Pavel Nesvadba

Více kormidel, více adidas.
Na větších jachtách se absence řeší instalací záďového propeleru (stern thruster), který posouvá záď do stran. Na menších jachtách je třeba se bez prop washe obejít.

Na závěr upozornění pro laiky. Dvojice kormidelních kol na jachtě je spřažená. Není to tedy tak, že by si každý kormidelník mohl zvolit, kam pojede.

Na horu