Kolizí s kosatkami přibývá
Jan Koukal

Kolizí s kosatkami přibývá

Nejen čtenáři Lodních novin již jistě zaregistrovali, že se zhruba od roku 2020 množí zprávy o útocích či interakcích ze strany skupiny kosatek iberských v okolí Pyrenejského poloostrova. Vybírají si především plachetnice v délce mezi 10 a 20 metry délky. Zajímalo nás, jak tento fakt vnímají pojišťovny, a zda si jachtaři mířící do těchto míst mohou být jisti pojistným plněním i v případě kolize s kytovci.

Britská Cruising Association spustila v červnu 2022 speciální projekt monitorující tyto interakce. Od té doby obdržela 154 hlášení o interakcích - většinou se jednalo o narážení do trupů, speciálně v oblasti kormidla. Z tohoto množství potřebovalo 38 jachet rozsáhlou opravu, 59 jachet opravu středního rozsahu, 12 jachet drobnou opravu a 45 lodí kontakt přestálo bez úhony. Přibližně 33 jachet muselo být odvlečeno.

Existují i případy, kdy šla postižená jachta ke dnu. Naposledy se tak stalo 31. října, kdy skupina kosatek během 45minutové interakce v Gibraltarském průlivu poškodila kormidlo lodi Jeanneau Sun Odyssey 449 a do podpalubí začala pronikat voda. Jachta patřila polské charterové společnosti Morskie Mile a byla pojištěna u společnosti Pantaenius. Šéf jejího polského (i českého) zastoupení Michał Korneszczuk nám k tématu prozradil více.

„Jsme svědky toho, jak se útoky kosatek stávají rostoucím problémem. V roce 2022 jsme zaregistrovali 22 útoků a letos již 25,“ uvedl pro Lodní noviny Korneszczuk. přičemž uvedená čísla se týkají klientů zmíněného zastoupení společnosti Pantaenius. Zda mezi nimi byli i Češi, Korneszczuk neuvedl, zmínil však, že meziročně nevzrostl jen počet interakcí, ale i velikost škod, které kosatky způsobují. „Průměrná hodnota škod v loňském roce byla více než 10 tisíc eur, letos je to více než 20 tisíc eur,“ řekl Korneszczuk. Pojišťovna se dle jeho slov již také musela vypořádat se třemi „totálními škodami“. Pantaenius tyto škody kryje a svůj přístup k lodnímu pojištění na základě typu a velikosti plavidla či jachetního revíru měnit nehodlá.

Podobně k věci přistupují i britské pojišťovny, které oslovila redakce webu magazínu Practical Boat Owner. Ani ty nezavádějí žádné doložky, či sankce, které by měly jachtaře odrazovat od plaveb podél španělského a portugalského pobřeží. „Pokud se loď plaví v oblasti, na kterou se vztahuje její pojistka, bude pojištěna. Srážka s mořským savcem je celkem dobře zavedené nebezpečí spojené s plavbou po moři a rozhodně nemáme v úmyslu z něj dělat výlučnost,“ řekl George Beevor, manažer pojišťovny Stoneways Marine, která se specializuje na pojištění lodí. „Naše pojištění navíc nabízí krytí repatriace po takové události a také psychickou podporu. Pokud chtějí, mohou klienti zvýšit pojistné pro oblasti plavby, kde dochází ke zvýšenému počtu pojistných událostí, nicméně naše angažovanost ve vodách, kde se většina těchto incidentů odehrává, zůstává stejná,“ dodal Beevor.

Mluvčí Královské jachtařské asociace (RYA), která spolupracuje s pojišťovnou Bishop Skinner Marine, webu řekl, že poškození lodi kosatkami „je kryto standardní pojistkou bez jakýchkoli výjimek či dodatků. Právní tým RYA nicméně doporučuje, aby si jednotlivci zkontrolovali své konkrétní pojistné smlouvy, případně kontaktovali své pojišťovny a ujistili se, že se na tyto případy krytí vztahuje“.

 

 

Na horu