Trimování jednoduše - názvosloví
Pojďme se společně podívat na principy a způsoby trimování plachet. Pro začátek je dobré si připomenout obecné názvosloví, kterému je třeba rozumět, abychom věděli, o čem se vlastně bavíme.
TAKELÁŽ
Jde o kompletní „oplachtění“ lodi, tedy o vše, co dělá plachetnici plachetnicí. Takeláž můžeme obecně rozdělit na pevné lanoví, pohyblivé lanoví, kulatiny a plachty.
PEVNÉ LANOVÍ
Jedná se primárně o způsob fixace stěžně. Tedy o systém „lan“, které nám pomáhá udržet stěžeň ve vertikální pozici. V příčném směru vůči trupu plachetnice hovoříme o tzv. vantech. V podélném směru hovoříme o tzv. stězích. I když se jedná o pevné lanoví, na moderních lodích často najdeme jednu výjimku v podobě dotahovacího zadního stěhu. Jedná se o velmi důležitý trimovací prvek, který nám umožňuje ovládat nejenom průhyb stěžně.
POHYBLIVÉ LANOVÍ
Obsahuje veškerá lana, která jsou v „pohybu“, tedy nám pomáhají ovládat, nastavovat, vytahovat, napínat, refovat. Zjednodušeně řečeno, jde o všechna lana svedená do kokpitu, nebo na stěžeň, která slouží k ovládání a nastavování plachet.
KULATINY
Obecný název pro stěžeň, ráhno a případně další pomocníky- pně, či čelen. Například spinakerový peň, nebo vysouvací spritčelen, na který se upevňuje přední roh genakeru.
PLACATINY
Kuriozitka ze světa okruhového jachtingu. Zahrnuje naopak ploché věci - typicky kačenu (ploutev) a kormidlo (kormidelní list). To jen pro zajímavost. Na velkých jachtách se s tímto termínem nesetkáváme.
Trimování takeláže
PEVNÉ LANOVÍ
K trimování pevného lanoví se mnozí jachtaří nedostanou. Jedná se o poměrně složitou disciplínu, která již vyžaduje určitou zkušenost a většinou doporučení výrobce. Obecným cílem je nastavení vyváženého napětí na vantech a regulace záklonu pomocí předního stěhu. Nezbytným pomocníkem je tzv. tension metr. Který pomáhá měřit jednotlivé napětí.
Boční vanty bývají často rozvětvené na podružné, či kratší vanty. Každý z nich má svoji důležitou funkci. Většinou je označujeme jako:
V1- Vertical 1- vedou z paluby až nejvýše na stěžeň. Mohou být rozděleny u sálingů, pak se jedná o V2,V3,V4.
D1- Diagonal 1- Nejnižší diagonální spoj mezi palubou a stěžněm pod prvním sálingem
D2- Diagonal 2- většinou kombinují spoj mezi sálingem a stěžněm. Mohou tedy např. vést od paluby, přes první sáling a končí pod druhým sálingem na stěžni.
ZADNÍ STĚH
Štelovací zadní stěh je klíčovým trimovacím prvkem, který nám umožňuje dynamicky pracovat jednak s prohnutím stěžně a zároveň s napětím předního stěhu. Je tedy potřeba si uvědomit, že práce se zadním stěhem bude ovlivňovat více věcí. V první řadě nám ovlivňuje samotné prohnutí stěžně a to nám zásadně ovlivní tvar hlavní plachty. Bude se znatelně vyplošťovat, hlavně v její střední části. Zároveň se ale zákonitě bude posouvat břicho plachty více dozadu. Pokud tedy počítáme s tím, že chceme prohnout stěžeň, typicky na stoupačku v sílícím větru, je třeba po dopnutí zadního stěhu nezapomenout na posunutí břicha plachty zase více dopředu. Toho docílíme zvýšením napětí na výtahu hlavní plachty, nebo ještě lépe zvýšením tahu za cunningham, pokud je tím loď vybavena.