First 36 je Class 40 v malém
Martin Rohovský

First 36 je Class 40 v malém

Co je nejzajímavější sériová jachta dnešních dnů? Na první pohled se to nemusí zdát, ale je to First 36 loděnice Beneteau. Jachta vznikla po široké spolupráci Slovinců ze Seascape, Sama Manuarda, loděnice Beneteau, Pure Design & Engineering a mnoha dalších. Svými jízdními vlastnostmi uchvátí.

Její vývoj trval přes tři roky a podílelo se na něm několik spolupracujících týmů a individualit. Hlavní slovo ve věcech zásadních pro výkon a ovladatelnost lodě měl Sam Manuard. Designér s úspěchy z Classe Mini, Class 40 a v posledních letech také revoluční objev v královské třídě IMOCA. Navrhoval tvar trupu, kýlu, kormidel a celou takeláž. O vzhled a interiér se zasloužil Lorezno Argento. Strukturální výpočty prováděl novozélandský Pure Design & Engineering. Průzkum toho, co by vlastně požadovali potenciální zájemci vedl slovinský Gigodesign. A na projektu se samozřejmě podílely domácí týmy Beneteau a Saescape. Lorenzo Argento uvádí, že projekt si vyžádal kolem 10 000 pracovních hodin, což je na produkční loď opravdu vysoké číslo. Výsledkem je jachta, která svými parametry dává na frak i úspěšným produktům loděnice JPK.

Nízká hmotnost, hodně zábavy

Foto Beneteau

Foto Beneteau

V koupelně je instalováno sklopné umyvadlo.
Co za přispění známých postav vzniklo? Snadno ovladatelná kajutovka určená primárně pro plavbu ve skluzu. To jí umožňuje, kromě tvaru trupu, hlavně na svoji délku nízká hmotnost. Pouze 4800 kg. Z toho se 1550 kg nachází v litinovém kýlu. Jedná o „T“ kýl, tedy většina jeho hmotnosti je v torpédu 2,25 m pod hladinou.

Sendvič a infuze

Trup, paluba, přepážky i všechny prvky interiéru jsou vyrobeny ze sendviče, ve kterém je jádro z pěny (styrenonitrátový Corecell v případě trupu a PVC Mycell v interiéru). Celý interiér je pevnostní prvek a není tedy pouze vloženou zátěží. Pro udržení ceny lodě na uzdě je použit polyester a skelné vlákno. Výjimkou je poslední vrstva v kontaktu s vodou, která je pro lepší nenasákavost vinylesterová. Ještě se pro úplnost sluší dodat, že veškeré sendviče jsou vyrobeny vakuovou infůzí.

Důraz na účel v interiéru

Foto Beneteau

Foto Beneteau

Salón jachty s velkými sportovními ambicemi.
Interiér má na první pohled běžné uspořádání, i když z něj vyčnívá kvádr umístěný přímo v ose lodě kousek před schůdky hlavní lukny. Má stejnou výšku jako deska kuchyňky, rozměry cca. 40x40 cm a nachází se v něm buď icebox nebo lednička. Už toto vede k zamyšlení, jestli je interiér opravdu tak běžný. Není, je v něm spousta prvků, které nejsou zprvu viditelné, ale které svědčí o až bláznivé pozornosti k detailu, věnované designéry čemukoliv na této lodi.

Podle tvůrců je stavěna jachtaři pro jachtaře. Tento fakt se projeví třeba na WC. Gigodesign během průzkumu zjišťoval, co je pro jachtaře důležité a kde se dá ubrat. Výsledkem mimo jiné bylo, že velikost WC opravdu důležitá není, a proto je umístěno v maličké místnůstce v přední části salonu na pravoboku. Jeho výbavu tvoří mísa, výklopné umyvadlo a baterie s vytahovací hubicí. To je vše.

Variabilní zadní kajuty

Foto Beneteau

Foto Beneteau

Záďové lůžko u středu jachty je možné snadno demontovat.
Na rozdíl od toalety jsou kajuty podstatnou součástí komfortu, zvláště při delších plavbách. Jejich uspořádání je tradiční, jedna v přídi a dvě vzadu. Všechna lůžka jsou dlouhá 2,02 m takže jsou pohodlná i pro jachtaře vyšší postavy. V zadních kajutách jsou matrace blíže k ose lodi položeny na snadno odjímatelných lehkých roštech, takže je za pár sekund možné z půlky kajuty udělat sklad plachet. Vnější lůžko přitom zůstává k dispozici. Jak říká Lorenzo Argento, stejně potřebuje každý vlastní kajutu a já s ním zcela souhlasím.

Standardní salón

Foto Beneteau

Foto Beneteau

Navigační stolek není dnes samozřejmostí, ale na novém Firstu ho najdeme.
  V salonu je menší navigační stolek na pravoboku hned vedle vstupu. Kuchyňka je proti němu. Zajímavým detailem je krájecí prkénko, které je možné vložit mezi kuchyňku a ledničku/icebox. Tímto vznikne pro loď této velikosti opravdu velká kuchyňská deska. Na obou stranách salonu jsou lavice, na kterých se dá také spát. Kolem stěžně je sklápěcí stůl. Celkově interiár působí díky šířce trupu a promyšlené architektuře dojmem, že se nacházíte na lodi o číslo větší.

Sportovní kokpit

Image
Otevřený kokpit
Tento pocit vás provází i v kokpitu. Lavice jsou pouze v jeho cca. první třetině, dále už je otevřený a posádka sedí na bočních palubě. Záď kokpitu je otevřená. Uprostřed je umístěn skládací stůl kolem masivního madla. V konfiguraci „racing“ je stůl odstraněn, protože madlo trochu překáží při křížení lan přes kokpit. Osobně mám ale po naší mokré zkušenosti pocit, že pohyb přes takto široký kokpit bez madla bude nejspíše vhodný pro někoho, kdo je výrazně mladší než já.

Za kormidlem

Foto Beneteau

Foto Beneteau

K dispozici byl genaker a Code 0.
Loď je vybavena dvěma kormidelními koly na poměrně subtilních sloupcích. Na sloupcích jsou ale masivní madla, která hodně usnadňují pohyb. Sloupky, kola i madla opět ukazují na pozornost k detailu. Sloupek je malý a nezabírá místo. Madlo je velké a dá se ho dobře držet. Umístění sloupků a velikost kol umožňuje pohyb mezi kolem a boční palubou. U kormidla se tedy můžete střídat tak, že nový kormidelník se posune po palubě ke kormidlu a původní odejde středem kokpitu. Obzvláště na stoupačku v silném větru je to vhodné uspořádání.  

Já bych osobně přivítal spíše dvě páky a píny, což prý byla původní myšlenka, ale dealeři Beneteau prosadili kola, aby udrželi prostor na zádi volný, protože se pořád nejedná o čistě závodní loď.  Za kormidelními sloupky je v podlaze přes téměř celou šířku kokpitu objemný úložný prostor, takže třeba s fendry (plochými) si nemusíte lámat hlavu. V zrcadle je malá sklápěcí koupací platforma.

Výbava pro let

Image
Loď je vybavena šesti vinšnami Harken Performa. Dvě velikosti 46 jsou určeny pro práci s otěžemi geny, Code plachet a genakrů. Dvě 40 jsou na střeše nástavby jako servisní a dvě opět 40 jsou pro otěže grotu. Stopery jsou Spinlock a furlery jsou ploché od firmy Facnor. Kladky, organizéry a vozík jsou vše Ronstan. Když už jsme u té výbavy tak lana poskytnul Robline. Plachty na testované lodi byly triradiální NorthSails z Norlamu. Nicméně Beneteau říká, že nechce nabízet sety plachet, ale že to by si měl každá klient vyřešit sám. A ještě dodám, že čelen je pevný, takže nic nevysunujete a nezasunujete.

Kokpit se může nacházet ve dvou módech – cruising nebo racing. Jak jsem již uvedl dříve v módu racing je odstraněn stůl. V módu crusing je ke stolu možné ještě do kokpitu přidat dva krátké moduly na prodloužení lavic, které jsou zárověň i úložnými prostory. Nicméně už za nimi není nic na opření zad, takže moc nechápu, jakou mají přidanou hodnotu.

13 na bok, 9 na předobok

Foto Beneteau

Foto Beneteau

Plavba ve skluzu je hlavním lákadlem.
Při našem testu se počasí téměř blížilo ideálu. Pršelo, byla mlha a vítr 18-25 uzlů. Nejedná se o ironii. Podstatné je jenom to, jak foukalo. I kdyby mrzlo a padal sníh, pořád bych byl rád, že na této lodi můžu jet. Je to totiž čistá a ničím nezkalená radost. Kormidelní kolo ve dvou prstech, na bočák, Code 0, první ref, vyvážená loď a rychlost 13 uzlů. Kolikrát jste to v životě zažili?

Zpátky stoupačka na první ref geny i grotu kolem 8-9 uzlů. Pokud někomu přijde divné, proč jsme se z bočáku vraceli stoupačkou, odpovědí jsou právě vlastnosti skluzových lodí. Čím jste rychlejší, tím více se vám zdánlivý vítr stáčí dopředu. Takže je normální třeba jet na předobok tam i zpátky. My jsme si během testu dovolili bočák, takže zpátky byla stoupačka. Ani ve skluzu nebyla na kormidlech cítit žádná vůle nebo vibrace. Celý kormidelní systém je totiž jedním z nejdražších prvků lodě a je prakticky převzat ze speciálů Open 40. Kormidelník má na dosah vinšnu hlavní plachty a otěžový vozík, takže má vše ve svých rukou.

Pro milovníky zábavné plavby

Na otázku, kde vidí Beneteau klienty pro tuto loď, odpověď byla jasná. Kdokoliv, kdo v životě jezdil výkonostní jachting. Prostě ze skluzu se nechcete vrátit k výtlaku a toto mohu opět potvrdit. V Benetau se nebojí, že budou mít málo klientů, spíše se bojí, že nebudou stíhat vyrábět. A to se bavíme o individuálních klientech.

Budu opět citovat Lorenza Argenta: „Je mi šedesát, mohu jet (na této lodi) se dvěma přáteli jachtaři, každý máme svoji kajutu a užijeme si sakra jachting. Mohu jet se svojí rodinou na víkendovou plavbu v klidu, loď zvládnu prakticky sám. Mohu ji půjčit svému synovi, ať si tam v osmi užijí kombinaci jachtingu a párty“.  Takže stačí být zkušený jachtař, mít cca. 300 000€ nazbyt a jste tam. Nevím, jestli budou tuto loď chtít charterové společnosti. Osobně bych byl rád kdyby ano, protože by mi to dalo šanci na ní jezdit. Jenže kombinace křehkosti sendvičové konstrukce spojená s rychlostí lodě a ambicemi hobby závodníků znamená noční můru pro managera flotily těchto fantastických lodí.

V nabídce bude i varianta s karbonovým stěžněm a v budoucnu u s dvojicí kormidelních pák. 

Beneteau First 36 - parametry

 

Délka 11,98 m

Délka trupu 11,00 m

Délka na vodorysce 10,66 m

Šířka      3,80 m

Ponor   2,25 m

Výtlak 4800 kg

Balast 1550 kg

Motor 29 hp

Nádrž na palivo 70 l

Nádrž na vodu  200 l

Výška stěžně     17,80 m

Hlavní plachta   39 m2

Kosatka                 36 m2

Genaker              141 m2

Code 0  58 M2

Plachty proti větru 75 m2

Plachty po větru až 180 m2

Design  Manuard YD/Lorenzo Argento

Základní cena 217 800 EUR bez DPH

Více informací   zde

Na horu