Elektrická vinšna příčinou smrti skippera
27. listopadu zveřejnil britský Marine Accident Investigation Branch výsledky šetření nehody, která skončila smrtí skippera jachty Mollie. Na vině byla elektrická vinšna.
Přicházíte-li s elektrickými vinšnami do kontaktu, stojí za to si přečíst, k čemu došlo. I když je případ specifický. Vinšny jsou silné a neopatrnost při jejich ovládání může mít ošklivé následky. Nejde o první případ. Sám si vzpomínám na nehodu při závodě Shipman Cup v roce 2009 v Portoroži, při které přišel na Shipman 72 Sarah Key o nohu a málem i o život designér interiérů jachet Jonathan Rhoades z Rhoades Young Design Group.
Tragická nehoda na jachtě Mollie
Místo: The Solent, Anglie
Publikováno: 27. listopadu 2025
Typ lodi: Rekreační plachetnice
Datum události: 5. srpna 2025
Shrnutí
Krátce před 12:18 dne 5. srpna 2025 zemřel na palubě jachty Mollie její skipper poté, co byl zachycen elektrickou vinšnou. K nehodě došlo přibližně 2,8 námořní míle jihozápadně od majáku Needles na ostrově Isle of Wight.
Jachta Mollie, registrovaná na Novém Zélandu, vyplula z West Witteringu s cílem doplout do Poole. Na palubě byl skipper a tři členové posádky. 74letý Novozélanďan Lyall Babington, skipper Mollie, měl v úmyslu obeplout svět.
Dva členové posádky nastoupili jen den před nehodou, jeden z členů alternoval na lodi v průběhu posledních pěti měsíců.
Kolem 11:00, když Mollie plula směrem do Poole a nacházela se v oblasti západního Solentu, skipper oznámil, že je třeba vytáhnout bouřkovou kosatku, aby bylo možné lépe stoupat. Výtah plachty byl při vytahování obvykle natažen na elektrickou vinšnu na zádi kokpitu. Navijáky byly ovládány spínači, které posádka spouštěla kolenem. Vinšny pracovaly na 24 V.
Během osudného dne byl naviják použit pro vytahování dinghy a lano zůstalo na bubnu vinšny. Když Lyall Babington začal sundávat lano z navijáku, ten se náhle roztočil. Skipperova pravá ruka byla zachycena lanem a byla postupně vtahován na navíjecí buben. Vinšna pokračovala v pomalém otáčení, až byla ruka skippera rozdrcena navijákem. Utrpěl vážná poranění ruky a paže, zranění hlavy a hrudníku. Posádka se snažila vinšnu vypnout, ale spínač byl rozbitý a nereagoval. O jeho vadné funkci se vědělo již déle. Až po několika pokusech se vinšna zastavila. Skipper však již nereagoval a byl pevně přitlačen na vinšnu. Posádka ve 12:18 vyhlásila „Mayday“.
Na místo byla vyslána záchranná loď RNLI a vrtulník R175. Dorazily ve 12:49. Záchranáři se pokusili skippera z vinšny uvolnit— v té chvíli se naviják znovu rozběhl. Přestože byla okamžitě zahájena resuscitace, Lyall Babington byl v 13:05 prohlášen za mrtvého. Jachta byla následně odtažena do přístavu Yarmouth, Isle of Wight. Pitva byla provedena; její výsledek zatím nebyl zveřejněn.
Zjištění
Vyšetřování ukázalo:
Skipper se stal obětí zachycení lanem, které bylo namotáno na zadní vnitřní vinšně.
Vinšna měl známou závadu ovládacího spínače, která mohla způsobit, že motor zůstal v chodu i po uvolnění spínače.
Zadní navijáky neměly na palubě emergency stop tlačítko, ani možnost odpojit napájení od 24 V systému bez odpojení baterií v přední kajutě lodi.
Zřejmě šlo o dodatečně instalovanou elektrickou vinšnu. Instalace nebyla provedena profesionálně.
Závěr
K tragické nehodě došlo kvůli zjevné závadě na ovládání vinšny a chybějícím bezpečnostním opatřením.