Utržená kotevní bóje, kdo je zodpovědný
Stojíte v zátoce na bóji. V noci fouká. Máte smůlu, vylosovali jste si kus, který už byl starý a unavený. Lano bóje se přetrhlo a vy jste s lodí skončili na břehu. Škody na lodi, kauce je pryč. Kdo nese odpovědnost za vzniklé škody?
Když se blíží špatné počasí, většina skipperů vyhledává stání na bóji. Málokdo preferuje kotvu. Bóje pro ně představuje bezpečí. Na kotvě loď poletuje tam a zpět, není hned zřejmé, jestli kotva drží, je třeba držet kotevní hlídky. Na bóji se vyvážeme, opatrní jedinci dvojicí lan, a jdeme si lehnout, ať se děje cokoli.
Neděláme ale dobře. Dojde-li k selhání čehokoli na bóji a skončíme-li na břehu či boku jiné jachty, je to náš problém. Skipper je zodpovědný za loď. Nikoli zemědělec z kuči na pobřeží. Není to problém majitele bóje, ale jen a jen problém náš. Tak to je, měli jsme držet na palubě hlídky.
Navíc je tu ještě jedno negativum v porovnání s kotvou. Začneme-li kotvu vléci, jedná se o pomalý pohyb, na který máme čas zareagovat. Pokud je samozřejmě někdo na palubě. Utrhne-li se bóje, nebo my se utrhneme od bóje, jachta je v bouřlivém počasí ihned snesena větrem. Na řešení máme jen vteřiny, nikoli minuty.
Dále si představte situaci, kdy se utrhne lano bóje na spodku celého systému. Kupodivu to hned zjistíte, nastartujete motor a plujete pryč od nebezpečí. Bóji táhnete s sebou a lano bóje se s největší pravděpodobností blíží k lodnímu šroubu, že…