Ulstein stvořil novou lodní třídu. Bude stavět turbíny
Jan Koukal

Ulstein stvořil novou lodní třídu. Bude stavět turbíny

Norský stavitel lodí Ulstein vytvořil novou třídu plavidel speciálně určenou pro instalaci základů mořských větrných elektráren o jednom pilotu. Právě pro tento účel je trup na zádi opatřen „výřezem“ pro spouštění těžkých pilotů, které bude mít na starosti jeřáb na palubě. Základy turbín o jednom pilotu jsou nejběžnějším typem základů mořských turbín ukotvených do dna.

Již název třídy U-Stern odkazuje k tvaru zádi uzpůsobenému účelu lodi. U výřezu pro piloty je mohutná sklopná objímka. Při instalaci základu posádka umístí pilotu do objímky a poté pomocí lodního jeřábu zvedne horní konec piloty a sklopí ji do vody. Monopilot v žádném okamžiku nevisí volně ve vzduchu a není nesen pouze jeřábem, jak bývá u současných instalačních plavidel běžné.

Celý proces instalace se odehrává v ose lodi, což je praktické, jelikož odpadá potřeba loď otáčet a vytvářet závětří. Tím se také uspoří pohyb lodi a spotřeba paliva. Úspora paliva jen díky tomu podle výrobce dosáhne až 25 procent. Výřez na zádi zároveň chrání proces spouštění pilíře před vlnami.

Ulstein koncept vyvíjel dva roky. „Tvar a umístění výřezu byly přesně vyladěny s pomocí analýzy CFD (výpočetní dynamika kapalin) a analýzy pohybu, aby byl v souladu s jeřábem a dalším vybavením,“ říká vedoucí námořní architekt Ulstein Design & Solutions Ko Stroo.

Loděnice Ulstein věří, že její U-Stern bude obzvláště atraktivním řešením, protože větrné turbíny jsou stále vyšší a jejich základy těžší.

Jak dodává výkonný ředitel Ulsteinu Edwin van Leeuwen, plavidlo U-Stern rozhodně není jednoúčelové. „Je vhodné i pro instalaci plášťů a další těžké montážní práce. V uplynulých měsících jsme loď představili významným dodavatelům a provozovatelům a mnozí jej považují za nejperspektivnější řešení pro instalaci nové generace jednopilotových základů.“

 

 

Na horu