Prop walk a jak se s ním vyrovnat
Vojtěch Sládeček

Prop walk a jak se s ním vyrovnat

V minulém článku jsme se podívali na prop walk po teoretické stránce. Dnes si zkusíme vysvětlit, jak se s ním popasovat v praxi. Vše je otázkou dlouhodobějšího tréninku, ale se správným návodem a teoretickým základem jde všechno snadněji.

Seznámení se s prop walkem na konkrétní lodi

Grafika Vojtěch Sládeček

Grafika Vojtěch Sládeček

Proudění vody od přímého náhonu a od saildrive.
Abychom si s prop walkem poradili, klíčové je seznámit se s konkrétním plavidlem. Znát potřebujeme tedy typ pohonu a rotaci propeleru. Typ pohonu zjistíme pohledem do motorového prostoru. saildrive končí za motorem převodovkou (noha s lodním šroubem je pod ní), pokud je na lodi přímý náhon, pokračuje za převodovkou hřídel lodního šroubu. Na zjištění směru rotace existuje jednoduchý trik. Před vyplutím z maríny stačí zařadit zpátečku a chvíli čekat. Proud od vrtule začne utíkat směrem k přídi. U hřídele bude proud kvůli její pozici vycházet někde u stěžně. Na příklad na pravoboku bude proudění silné, na levoboku jen minimální. Propeler se točí na stranu, kde je proud minimální. Tedy na zpátečku se točí doleva a záď se nám bude stáčet doleva. Proud, který utíká k pravoboku, jen ukazuje dominantní směr proudění od vrtule. Představit si to můžeme tak, jak kdyby byl na pravém záďovém koši umístěný přívěsný motor na boku. Proud z motoru by utíkal na pravobok, ale záď se logicky bude stáčet na levobok.

Oproti tomu saildrive bude proud vody posílat mnohem více v ose lodi, tedy proud při zařazené zpátečce bude utíkat někde u přídě. Je totiž umístěn blíže ke středu lodi a je to jeden z důvodů, proč nás při manévrování nebude prop walk tolik ovlivňovat.

Základní princip

Jakmile tedy známe klíčové parametry, můžeme se zaměřit na ovládnutí prop walku v praxi. Soustředit se budeme na přechod na zpátečku. Zde dělají mnozí chybu. Je třeba neustále vnímat pohyb lodi. Zařazená zpátečka zdaleka neznamená, že loď couvá. Má-li stále pohyb dopředu, musíme pamatovat, že kormidlo funguje ve směru dopředu.

A zde přichází důležitý moment. Víme-li, že nás prop walk potáhne na zpátečku doleva, zařadím zpátečku a chvíli před tím, než loď zastaví, se zbytkem rychlosti udělám pohyb na kormidle tak, aby záď zatočila doprava. Pro jednoduché zapamatování, tam kam půjde zadek lodi za prop walkem, tam zatočím kormidelním kolem (ještě při jízdě vpřed!!!). Loď se tedy mírně zatočí, poté se zastaví, to už chybí obtékání kormidla, tedy kormidlo je neúčinné. Jen vrtule a prop walk začnou záď táhnout doleva. Pokud úhel přetočení dobře odhadneme, loď se nám prop walkem srovná do původního směru, začíná couvat, kormidlo začíná být obtékané vodou a začínáme mít loď opět pod kontrolou.

Trik je tedy v tom, nesměřovat lodí před couváním do směru kam se chceme rozcouvat, ale mírně jí přetočit proti prop walku. Zní to jednoduše, ale chce to trénink. Odhadnout jak moc s lodí zatočit chce cvik. Navíc každá loď se bude chovat trochu jinak.

Jak pracovat s plynem

Na sílu prop walku má také vliv to, jak moc a jak dlouho vrtuli roztáčíme. Pokud necháme pomalejší otáčky, loď bude jen pomalu získávat rychlost dozadu a celý proces bude trvat o to déle. Někdy zase naopak vyšší otáčky mohou mít větší účinek a prop walk se projeví v plné kráse. Zvláště, pokud chceme regulovat rychlost v nějaké úzké maríně, na některých lodích je dobré v pomalejších rychlostech vyřadit a plout jen setrvačností.

Máme-li už loď více v ruce, lze naopak tah prop walku využívat pro efektivní natočení. Intenzivní přidání plynu ve správný moment může loď krásně nakopnout a dotočit během přistávacího manévru. Stejně tak pokud budu přistávat bokem a podmínky to dovolí, můžu loď směřovat tak, aby mi finální zastavovací zpátečka pomohla záď přihodit bokem k molu. Vše je ale otázkou citu pro loď, který je potřeba prostě vyjezdit. Jednou, dvakrát, desetkrát? To je málo. Vysoké desítky? Stovky manévrů? Ano, to je v pořádku. 

Takže pokud vám chybí praxe, chtěli byste si tyto věci vyzkoušet a lépe jim porozumět, přihlaste se na kurzy přístavních manévrů, které pro vás pořádáme jak v Praze na Vltavě, tak na moři v chorvatském Zadaru.

 

 

Na horu