Rány do stěžně. Co s tím dělat?
Rány do stěžně. Co s tím dělat?

Rány do stěžně. Co s tím dělat?

V noci vás vzbudily nepříjemné zvuky. Buď je to hlasité taktaktak v různém rytmu, nebo do kostí se zadírající trrr rrr rozechvívající celou loď.

Potřebujete rychle spustit kotvu…
Potřebujete rychle spustit kotvu…

Potřebujete rychle spustit kotvu…

Fouká vítr, zajíždíte zádí k molu, příď bude na kotvě. Jste na místě, kde chcete vypustit kotvu, vrátek je ale ukrutně pomalý. Než dopadne kotva na dno, jste mnohem blíže molu a kotva nedrží. Jaké je řešení?

Dokážete si poradit bez pomoci?
Dokážete si poradit bez pomoci?

Dokážete si poradit bez pomoci?

Na charterovou plavbu se vydáváte sami jen manželkou a malými dětmi. O děti se musíte starat a manželka v přístavu příliš nepomůže. Musíte si poradit sami. Zvládnete v takové situaci bezpečně přistát?

Proč nerefovat proti větru
Proč nerefovat proti větru

Proč nerefovat proti větru

Na našich plavbách se často dozvídám, že mnozí jachtaři se na kurzech naučili refovat klasickou hlavní plachtu na motor proti větru. To není dobrý postup a hned vám řekneme proč. Důvodů je několik.

Jak snadněji rolovat hlavní plachtu
Jak snadněji rolovat hlavní plachtu

Jak snadněji rolovat hlavní plachtu

Přemýšlíte při rolování hlavní plachty nad tím, na který bok máte vyložené ráhno? Na jednom boku vám to motání půjde lépe, na druhém nešetříte sebe, ani plachtu.

Zajíždění k molu v proudu
Zajíždění k molu v proudu

Zajíždění k molu v proudu

Připlouváte bokem k molu a v místě teče proud. Jak si počínat a čeho se vyvarovat? Proud dokáže být vynikající pomocník, když víme, jak s ním pracovat.

Přeplavba Atlantiku
Přeplavba Atlantiku

Přeplavba Atlantiku

Lod Nauticat 51, vybavena odsolovacem, solary, elektrocentralou, starlinkem. Termin odpluti: cca 5.6. z Providenciales (Turks and Caicos), Mozno nastoupit drive na Jamaice nebo na Kube. Trasa pres Bermudy (podle pocasi) a Azory na Gibraltar.

3:1, nebo 6:1
3:1, nebo 6:1

3:1, nebo 6:1

Stojím na kotvišti, zátoka není velká. Má délka vypuštěného řetězu odpovídat trojnásobku hloubky pod lodí, nebo šestinásobku? Co vše je třeba brát v úvahu?

Poprvé kapitán
Poprvé kapitán

Poprvé kapitán

Tolikrát jste absolvovali plavbu v posádce s kamarády, že přeci nemůže být žádný rozdíl, pokud tentokrát pojedete jako kapitán. Nebo to tak není? Jak jiné je být kapitánem?

Jak správně na uzel na vazáku
Jak správně na uzel na vazáku

Jak správně na uzel na vazáku

Uzel na vazáku je jeden z nemnoha uzlů, které by měl jachtař umět. Stále se při něm dělají chyby. Ta jedna je hned na začátku.

Jak nebýt za vola
Jak nebýt za vola

Jak nebýt za vola

Potřebujete vyvézt z paluby jachty druhou kotvu. Naložit ji na dinghy a vyvést dále od lodě. Jak to udělat, aby vaše činnost nesloužila k pobavení všem kolem? Abyste nebyli za vola?

Proč overhead leech line
Proč overhead leech line

Proč overhead leech line

Lanko v zadním lemu plachty se nazývá leech line. Jeho dotažení eliminuje flatrování zadního lemu plachty. Mimo jiné tím zvyšuje její životnost. Co to však je overhead leech line a proč si takové řešení na lodi přát?

1Poslední
Na horu