Odpovědnost za Baltimore? Vzor Titanic
Majitel lodi, která zbourala most v Baltimoru, může čelit gigantickým nárokům na náhradu škod. Nehoda se neobešla bez obětí na životech a vznikly rovněž velké škody v důsledku ochromení námořní i silniční dopravy na východním pobřeží. Jak se na věc dívá legislativa?
Určitě nelze říci, že by šlo o ložený případ. V centru právního sporu sice bude singapurská společnost Grace Ocean, která kontejnerovou loď Dali vlastní. Pozornosti však neunikne ani firma Synergy Group, jež odpovídala za provoz lodi. Dánský přepravní obr Maersk, který měl pronajaté místo na palubě, se právní odpovědnosti vyhne, nicméně bude postižen nepřímo. Tak alespoň věc vidí právní experti, oslovení agenturou Bloomberg.
Ti upozornili ještě na jednu, trochu bizarní možnost. Podle nich existuje cesta k velkému snížení odpovědnosti majitele lodi, respektive finančního plnění. Tu představuje zákon z 19. století, na který se kdysi odvolával majitel Titaniku, aby minimalizoval své plnění po potopení lodi v roce 1912.
Banka Barclays v souvislosti s událostí odhaduje celkové nároky na finanční plnění ze strany pojišťoven na tři miliardy dolarů. Grace Ocean by mohla čelit žalobám z několika stran, především rodin obětí, Maersku, ale třeba i majitele mostu. Jak uvedl ředitel Centra námořního práva Tulanské univerzity Martin Davies, zákon z roku 1851 by mohl snížit kompenzace z astronomických částek na desítky milionů dolarů. Umožňuje totiž omezit odpovědnost majitele lodi na částku odpovídající zbytkové hodnotě lodi po havárii a veškerým příjmům z přepravy nákladu, který byl aktuálně na palubě.
Tento zákon byl přijat proto, aby zabránil likvidačním postihům lodních společností při katastrofách na moři. Odborník na námořní právo z Fordhamovy univerzity Lawrence B. Brennan rovněž předpokládá, že provozovatel lodi Dali brzy zahájí v USA řízení podle zákona z roku 1851, na který se odvolával majitel Titaniku u Nejvyššího soudu.
Podle agentury Bloomberg Intelligence bude klíčem k určení aranžmá výplaty kompenzací prokázání, zda byla nehoda způsobena nedbalostí (pokud ano, tak koho), nebo mechanickou závadou. Loď je pojištěna u Britannia Protection and Indemnity Club, což je organizace vlastněná samotnými rejdařskými společnostmi.
Vrtkavé je v celé věci postavení společnosti Maersk. Ta záhy po havárii vydala prohlášení, v němž se od incidentu distancuje: „Můžeme potvrdit, že kontejnerová loď Dali je ve vlastnictví společnosti Grace Ocean a provozuje ji společnost Synergy Group. Je pronajata společností Maersk a převáží náklad zákazníků společnosti Maersk. Na palubě plavidla nebyla žádná posádka ani personál společnosti Maersk.“ Podle analytika Bloomberg Intelligence Stephana Kovatcheva však jistému „trestu“ Maersk neunikne, přičemž exekuci provede finanční trh: „Nejistota ohledně celkových závazků a toho, kdo je uhradí, pravděpodobně v nejbližší době zatíží spready společnosti Maersk.“