Jak snížit náklon (a nerefovat)
Včera jsme si řekli něco o hloubce profilu geny, která má vliv na náklon lodě. Dnes se podíváme, jak můžeme náklon snížit trimem hlavní plachty.
Platí zde stejné pravidlo jako u geny, tedy že plašší profil méně naklání loď, protože má menší výkon. Profil plachty ve spodní části zploštíme dotažením outhaulu. V horní části plachty je třeba dotáhnout zadní stěh a prohnout stěžeň. Tak dosáhneme Ploššího profilu. Dále si v případě příliš silného větru pomůžeme dotažením výtahu (případně cunninghamu, pokud na lodi je k dispozici). Tím posuneme největší hloubku profilu plachty dopředu a snížíme její výkon.
Budeme ale pokračovat dále. Horní část plachty je třeba otevřít, zvětšit twist. Tim vypustíme část větru z plachty. Pro zvětšení twistu je třeba mít povolený kiking a otěž hlavní plachty. Abychom si to mohli dovolit, je možné, že budeme muset plachtu na traveleru přitáhnout mírně proti větru, aby byla hlavní plachta správně nastavená.
V silném větru není problém, když hlavní plachta za předním lemem mírně flatruje. Je-li to třeba, nebojte se ji povolit až tak, že za předním lemem flatruje. Na rychlosti nebudete ztrácet.
Přesné nastavení je samozřejmě otázkou konkrétních podmínek. My zde jen zmiňujeme možnosti, které máte k dispozici.
Stále ale nezapomínejte, že na refování není nic špatného. To jen závodníci to neradi dělají.