Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe

Jak nerozlámat loď při Vendée Globe

Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?

Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?

Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?

To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?

Vyplutí z maríny při bočním větru
Vyplutí z maríny při bočním větru

Vyplutí z maríny při bočním větru

Pokud vyplouváme s lodí v maríně od mola v bočním větru, klíčové je pro nás záďové návětrné lano. Díky němu jsme schopni držet loď stabilně a mezitím odvázat ostatní lana pro bezpečné odplutí. To už je snad pro všechny ohraná písnička. V článku se ale zaměříme na jiný detail vyplouvání, který nám také často umí situaci značně zkomplikovat. Ten přichází o chvilku později.

Musíte vždy z východu?
Musíte vždy z východu?

Musíte vždy z východu?

Máte před sebou východní kardinální znak. Na cestě do přístavu je jeho obeplutí pro vás zajížďka. Musíte ho obeplout?

Kurz na kapitánský průkaz C
Kurz na kapitánský průkaz C

Kurz na kapitánský průkaz C

Již za o víkendu startuje teoretický kurz na základní kapitánský průkaz C. Začínáme v pátek 15.listopadu. Jde o třídenní kurz určený jen pro 12 účastníků. Jen 12 proto, abychom se vám mohli dostatečně věnovat v případě jakýchkoli nejasností. 

Heave to neboli postavení lodi do driftu
Heave to neboli postavení lodi do driftu

Heave to neboli postavení lodi do driftu

Je to jeden z nejužitečnějších manévrů pod plachtami, který rozhodně stojí za to umět a měl by ho znát každý skipper. Jeho použití je široké. Měl by být první reakcí při MOB. Pomáhá, když na lodi řešíme technický problém či zranění. Je to účinná technika pro přečkání bouře. Když je třeba se věnovat navigaci (např. náměry pro získání pozice, ověření informací z mapy, pilota apod.). Nebo prostě jen když toužíte po „pohodlnější“ pauze na svačinu, nebo toaletu při dlouhé plavbě.

Italian Sea Group žaluje NY Times kvůli článku o potopení Bayesian
Italian Sea Group žaluje NY Times kvůli článku o potopení Bayesian

Italian Sea Group žaluje NY Times kvůli článku o potopení Bayesian

Kolem tragického potopení superjachty Bayesian v srpnu u Sicílie to vře. Vyšetřování, právníci, žaloby, pak zase vyhození právníci, články v novinách a zase jiní právníci… Vypadá to na dlouhý boj v bahně. Navíc bez rukavic.

Jak velká vlna může překlopit jachtu?
Jak velká vlna může překlopit jachtu?

Jak velká vlna může překlopit jachtu?

Laici často přicházejí s nejistou otázkou: „Opravdu se jachta nemůže překlopit?“ Odpověď zní: „Může, ale stěžněm dolů ji nepřeklopí vítr, ale vlna.“ Jak velká musí být vlna, aby to dokázala?

Kolik bere vítěz Vendée Globe
Kolik bere vítěz Vendée Globe

Kolik bere vítěz Vendée Globe

Vendée Globe. Sólový nonstop závod kolem světa bez asistence. Nejrychlejší stráví na oceánech kolem 80 dnů, nejpomalejší ještě o polovinu více. Kolik je první cena za takovou dřinu? Jaké jsou prize money v tomto závodě?

Když nechce naskočit motor (2. díl)
Když nechce naskočit motor (2. díl)

Když nechce naskočit motor (2. díl)

Včera jsme se zaměřili na problémy se startováním motoru spojené s palivovým okruhem. Dnes se podíváme na druhou nejčastější příčinu toho, proč motor nestartuje. Opět jde jen o hrubý návod, jak postupovat v situaci, kdy jsem na vodě s omezenými servisními možnostmi a motor nestartuje.

Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?

Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?

Superjachta Bayesian dlouhá 56 metrů se potopila během pár minut 19. srpna u pobřeží Sicílie. Sedm osob při nehodě zemřelo. Výrobce lodi Perini Navi od počátku hlučně svaloval vinu na profesionální posádku. Objevují se ale podezření, že by italská loděnice mohla být potrefenou husou.

Když nechce naskočit motor (1. díl)
Když nechce naskočit motor (1. díl)

Když nechce naskočit motor (1. díl)

Během závodu Rolex Middle Sea Race mi v 07:30 vyzváněl videohovor od kamaráda Milana Tomka přímo z paluby jachty Marina 21 (First 36). Spolu s Milanem Koláčkem řešili problém s nefunkčním motorem a s tím spojeným nedostatkem elektrické energie na palubě.

První2Poslední
Na horu