První bouře Jižního oceánu
Daniel Vodička

První bouře Jižního oceánu

Před víkendem vedoucí jachty Vendée Globe bojovaly s bezvětřím a sluncem v centru tlakové výše, dnes už řeší, kde je správné místo pro průjezd příští bouří divokého Jižního oceánu. Minulý týden na tričko, dnes už je zase zpět zima a teploty kolem 7°C. Takové je jižní léto.

Mnoho nového se dozvíte na čtvrteční přednášce.

Jižní oceán se ani v létě neohřeje. Antarktida je blízko a pod 45°jižní šířky už můžete narazit na plovoucí ledovce. Na jižní polokouli za chvíli začne léto (obdoba našeho začátku června), přesto na již zmíněném 45°je teplota vzduchu jen 6°C. Stejnou šířku má na severní polokouli sever Jadranu a tam je to v červnu na koupání. Co závodníkům může zvedat náladu, je dlouhý den. Sice pod šedivou jižní oblohou, ale dlouhý.

Nebezpečný proud

Zdroj Windy

Zdroj Windy

Proud Agulhas je příčinou divokých vod na vstupu do Indického oceánu.
Vedoucí muž závodu má před sebou obtížnou hranici Atlantiku a Indického oceánu. Ze severovýchodu podél afrického pobřeží přitéká teplý mořský proud Agulhas. V některých místech dosahuje rychlost proudu až 3 uzlů. Pokud fouká vítr proti takto silnému proudu, zvedají se nebezpečné vysoké a krátké vlny, které se zalamují. Chaotický stav moře, který již má na svědomí nejednu velkou nákladní loď.

Nyní se do oblasti proudu blíží Charlie Dalin. Jde o to, kudy oblast jižně od Afriky proplout, aby se vyhnul nejhoršímu. Na mapě mořských proudů od Windy (fantastická věc, proudy najdete pod záložkou VLNY) vidíte, že proud se jižně od Afriky stáčí, vytváří víry a obrací se k východu jako klikatící se řeka.

První velká jižní bouře

Zdroj Windy

Zdroj Windy

Rozložení tlakových výší a níží. Startovní pole se pohybuje na severní straně vláčku tlakových níží v příznivém větru.
Není to ale jen proud Agulhas, který ovlivňuje výběr trasy. Západně od startovního pole se pohybuje první velká bouře Jižního oceánu a jde o to, do které části bouře se chtějí závodníci dostat. Zvolit nejkratší trasu, nebo šetřit loď? Je to o hledání kompromisu, o kterém jsme psali ve včerejším článku. Vítr by měl v bouři dosahovat rychlosti 50 uzlů a výška vln 7 metrů. Být dále na severu znamená, plout ve slabším větru. Delší trasou…

Le Cam se drží

Neuvěřitelnou formu stále dokazuje veterán závodu Jean Le Cam. Navzdory svému věku, věku své lodě, navzdory absenci foilů se stále drží na čtvrtém místě. 287 mil za vedoucím Dalinem, ale jen 50 mil za druhým Ruyantem a 26 mil za třetím Escoffierem. Na pátém místě je Yannick Bestaven, který na prvního ztrácí 315 mil.

Komprese

Před týdnem to vypadalo, že vedoucí dvojice Dalin a Ruyant ustřelí skupině pronásledovatelů o stovky mil. Tlaková výše Sv. Heleny však situaci zamotala a závod zdramatizovala. Vedoucího Dalina od desátého Pedoteho dělí 500 mil.

V první desítce jsou jen dvě lodě bez foilů, které dodávají rychlost. Je to Yes We Cam Jeana Le Cama a Groupe Apicil skvěle jedoucího Damiena Seguina. Damien si zaslouží mimořádnou pozornost. Navzdory absenci dolní části paže jede fantasticky…

Řezání foilů

Image
Složité dny má za sebou druhý v celkovém pořadí Thomas Ruyant. Kromě několika cest na stěžeň musel také odřezat část foilu na levoboku. Ruyant na konci týdne objevil praskliny na shaftu foilu a bylo třeba minimalizovat riziko poškození lodě.

Nechat foil v nezměněné podobě znamenalo riskovat, že se zlomí. Mohl se zlomit uvnitř pouzdra v trupu mezi ložisky a mohl trup poškodit.

Nebo se mohl ulomit tak nešťastně, že by poškodil outrigger (boční peň, přes který drží vanty stěžeň) a loď by o stěžeň přišla. Proto ve spolupráci s týmem a designéry bylo rozhodnuto, že se odřízne část špičky foilu a tím se sníží namáhání. V úvahu se brali i Thomasovi možnosti. Foil je několik centimetrů masivního karbonu a to se špatně řeže. Foil bude nyní více zasunut v trupu a měl by vydržet. Podle designéra lodi Guillaume Verdiera by mělo jít o ztrátu rychlosti kolem 1 -2 uzlů na některých kurzech.

Thomas Ruyant je tedy nyní handicapován, ale to nic nemění na jeho touze zabojovat o co nejlepší umístění.Polohu najdete zde.

Ve čtvrtek další díl přednášky o Vendée Globe.

 

Na horu