Tribord 5S
Daniel Vodička

Tribord 5S

Jak může fungovat nafukovací plachetnice? Zajímavá otázka, která by před pár lety, před věkem paddleboardů, neměla smysl. Když přišla nabídka od Decathlonu, byla možnost, si to vyzkoušet.

Poprvé jsme vypluli ve slabém vánku, při kterém se hladina jen zlehka čeřila. Plachetnici poháněla spíše síla vůle než vítr. Stačilo ale málo, aby se nezvykle tvarované plavidlo překvapivě lehce rozjelo. Jestli jsem něco čekal, tak určitě ne toto. Reakce na slabý vítr byla okamžitá.

Ale pojďme od začátku…

Foto Lodní noviny

Foto Lodní noviny

Složená takeláž
Sak na kolečkách vysoký téměř jako vzrostlý muž, tak vypadá celá nafukovací plachetnice sbalená do jednoho pytle. Váží i se zavazadly, do kterých je složená 46 kg. Na to, aby s ní člověk štrádoval někam dál k vodě, je to dost. Může ale jít o dva vaky, ten větší s kolečky má 35 kg, menší, ve kterém je takeláž, má kilogramů 11. To už je na manipulaci snesitelnější. S nějakou delší cestou ale nepočítejte, kolečka na zavazadle jsou jen proto, aby bylo možné s ním pohnout z kufru vozu do garáže. Nebo naopak…

Do kufru se vejde, ale…

Foto Lodní noviny

Foto Lodní noviny

Uchycení otěže hlavní plachty.
Co se týče skladnosti, je třeba počítat s tím, že větší ze zavazadel má rozměry cca 170 x 60 x 35 cm. Do kufru osobního vozu se vejde, ale nemůže to být jen tak ledajaký zavazadlový prostor. Snadná přeprava vozem je možná, ale nepočítejte s tím, že jde o vyfouknutý paddleboard. Vše je mnohem větší a objemnější.

Jednoduchá kompletace

Foto Lodní noviny

Foto Lodní noviny

Plachetnice připravená ke kompletaci.
Prvotní vybavení odhalí několik dílů, jejichž funkce není zprvu jasná. Nakonec je ale celá montáž jednoduchá, bez zádrhelů. Tedy v případě, že se nejprve podíváte do manuálu a pak podle něj postupujete. Aby se vám například nestalo, že nejprve nafouknete trup a pak se na něj snažíte nasadit patu stěžně. Věřte mi, vím, co říkám.

Vyhnete-li se přílišné iniciativě těch, co nečtou manuály, půjde vše hladce. Nasadíte na trup patu stěžně a začnete nafukovat. Když jsem viděl objem plováku, ani jsem nezkoušel manuální pumpování, ale hned jsem sáhl po elektrické pumpě. Trvalo jí to. Nafouknout deska rozměrů 308 x 140 na 15 PSI je slušná porce vzduchu. A navrch ještě boční vaky připomínající velkou záchrannou podkovu.

Rozhodnete-li se pro ruční foukání, musíte být fandové. Myslím do nafukování. Později si budete moci odpočinout při montáži dalších částí plavidla. Zde už není zapotřebí manuál a ani síla. Trubky na stěžeň jsou lehké, karbonové. Vše je intuitivní (pokud jste už někdy plachetnici viděli) a není toho mnoho.

Jediné, co se nechtělo podařit, bylo zasunutí pojistných kolíčků na ploutve na spodku plováku. Zde jsme trochu bojovali… Zkoušeli jsme je zasunout všemi možnými způsoby, ale spolehlivého výsledku jsme se nedočkali.

Užitečný manipulační vozík

Foto Lodní noviny

Foto Lodní noviny

Jediné, co je třeba si při kompletaci dát pozor, je instalace paty stěžně před nafouknutím trupu.
Na spodek ploutví je možné nasadit kolečka a od auta k vodě plachetnici dovezete. Nasadíte kolečka do výřezů v ploutvích a shora do plavidla bouchnete. Kolečka zaskočí, a celek je možné i zvedat bez obav, že vypadnou.   S kompletem se dobře jede a není problém vše nafouknout na parkovišti u auta a k vodě vzdálené 100 metrů dojet. Ani delší vzdálenost by nevadila.

Počítali-li bychom na nafouknutí plavidla 20 minut, pak kompletace ve dvou rozhodně nezabere 45 minut, spíše o 10 minut méně. A to jsme to dělali poprvé. Druhý pokus byl ještě rychlejší.

Rychlé (skoro) jako tři áčka

Foto Lodní noviny

Foto Lodní noviny

Vzhledem spíše oplachtěný paddleboard než plachetnice.
Hotová plachetnice na vodě nepůsobí dojmem, že by měla být svižná, ale ve slabém větru se ukázal pravý opak. Stačil opravdu jen vánek a loď se svižně rozjela po hladině. Na Živohošti jsem dokonce jednu chvíli takřka držel krok s namachrovanou plachetnicí se třemi áčkami na obrovské hlavní plachtě. Bylo to až nepatřičné. Tedy do chvíle, něž mě nechala daleko za sebou.

Při obou testovacích plavbách jsme měli nouzi o vítr. Bohužel. Protože stačilo málo a začalo být jasné, že to může být dost zábavné. Plachetnice překvapivě dobře poslouchala na kormidle a to i v malých rychlostech. Jakmile trochu přifouklo, začalo být patrné, že v silnějším větru to bude s otěží souboj.

Najít ideální jízdní pozici se mi nedařilo. Ve slabém větru to bylo tak v pololeže, s jednou rukou na kormidle a druhou na otěži hlavní plachty. Byla to taková plavba „na pana prezidenta“. Když se vítr zvedl, už bylo jasné, že bude třeba vyvažovat.

Závěrem

Foto Lodní noviny

Foto Lodní noviny

Samota na plavidle uprostřed nezměrné plochy Vranské přehrady.
Kolik plachetnic se vejde do kufru osobního vozu? Mnoho jich není. I zde je ale nutné počítat s tím, že bez sklopení alespoň jedné zadní sedačky se vejde jen do kufru těch nejrozměrnějších osobáků. Tedy do kufru se vejde, to ano, ale ne do každého vozu.

Montáž bez nafukování netrvá dlouho, ale na foukání plováku velikosti manželského čtyřlůžka je třeba trpělivost. 5S je možné dovést k vodě, sestavit a na konci dne zase vyfouknout, ale nějaký čas to zabere. To může být pro někoho limitujícím faktorem. Jednou to není problém, podruhé také ne, ale kdybyste to měli dělat každý den v týdnu, tak ve středu už budete uvažovat o tom, jestli by se nestačilo jet jen vykoupat.

Na druhou stranu pro ty, kteří mají u vody chatu, houseboat, stan, či karavan, to může být vynikající hračka, na které se děti vyblbnou. Ať už jako na plachetnici, nebo po odstranění nepotřebností jako na extrémním paddleboardu. Zábava pro den, kdy fouká, pro všechny a pro partu dětí i ve chvílích bez větru.

Ještě nedávno bych na podobné plavidlo koukal se skepsí. Dnes mi je jasné, že s ním může být kupa zábavy.

Parametry

Délka    308 cm

Šířka      140 cm

Hmotnost           39 kg

Hmotnost při přepravě 46 kg (jeden vak 35 kg, druhý 11 kg)

Rozměry při přepravě

Větší vak             165 x 58 x 33 cm

Menší vak           150 x 31 x 31 cm

Cena 59 999 Kč

Více informací zde 

Na horu