Nákladní plachetnice připlouvají
Daniel Vodička

Nákladní plachetnice připlouvají

V roce 2025 by na Atlantik měla vyplout nákladní plachetnice určená pro převoz automobilů. Její stěžně budou 105 metrů vysoké a najednou převeze 7000 automobilů.

Na projektu nákladní plachetnice pracuje švédské konsorcium, jehož součástí je i rejdařství Wallenius. Výsledkem bude 200 metrů dlouhá nákladní loď typu RoRo (loď určená pro přepravu automobilů), která bude za plavby vypouštět o 90 % méně emisí oxidu uhličitého, než je u podobných lodí dnes běžné.

Trup nákladní lodě bude vysoký 25 metrů nad mořskou hladinou, plně vysunuté „plachty“ budou dosahovat až do výšky 105 metrů. Zmenšování plachet v silném větru (refování v řeči jachtařů) bude probíhat zasouváním plachet dolů. Půjde tedy o relativně jednoduchý mechanismus. Z větší dálky budou plachty na nákladní lodi připomínat stěžně rychlých clipperů z 19. století.

Použití plachetnic při přepravě přes oceán bude vyžadovat změnu návyků rejdařů i zákazníků. Cesta přes severní Atlantik mezi Evropou a Spojenými státy by měla místo současných 8 dnů trvat 12 dnů. Vypouštění oxidu uhličitého však klesne při rychlosti 10 uzlů o 90 %. Stále je třeba počítat s během generátorů, které jsou třeba pro dodávky energie, kterou bude loď za plavby potřebovat.

Image
Plachty budou nejvíce ze všeho připomínat křídla letadla postavená svisle. Při obtékání křídla dochází u letadla ke vzniku vztlaku, který drží letadlo ve vzduchu. Použijeme-li křídlo ve svislé poloze jako plachtu, výsledná síla, která vzniká a bude loď pohánět, nemá vertikální směr, jako u letadla, ale směr horizontální.

Loď bude vybavena motorem pro manévrování v přístavech a pro chvíle, kdy bude vítr příliš slabý. Per Tunell z firmy Wallenius na základě propočtů tvrdí, že cena nové plachetnice bude jen mírně vyšší než cena srovnatelné běžné RoRo lodě.

Vypadá to, že na světové oceány se vrátí nákladní plachetnice o mnoho let dříve, než po českých kolejích vyjede první rychlovlak…

Na horu